Itt a csodaakku, jöhet a forradalom

Amerikai kutatók azt állítják, hogy két éven belül piacra lépnek azzal az új akkumulátorral, amely jelentősen csökkenti az elektromos autók árát és háromszorosára növeli hatótávolságukat. Szakértők szerint ez fordulatot hozhat a villanyautók terjedésében.
Napi.hu, 2014. november 3. hétfő, 12:49

Egy új akkumulátor azt ígéri, hogy megszabadítja az elektromos autókat két legnagyobb hátrányuktól: a magas ártól és a rövid hatótávtól. Ráadásul bő egy év múlva már a boltokban lehet az újdonság, két éven belül pedig már a villanyautókban is megjelenhet - jelentette a Financial Times (FT).

A lítiumakkuk családjába tartozó újítás megcsinálható kicsiben és nagyban is. Így okostelefonokba vagy laptopokba építve a jelenlegi kétszeresére növelhető az egy feltöltéssel elérhető használati idő - mondja Qichao Hu, aki egy ismert akkumulátor-szakértővel, Donald Sadowayjal, a legendás Massechusetts Institute of Technology professzorával együtt fejlesztette ki az újdonságot. Sadoway munkáját az akkufejlesztés terén támogatja a Microsoft társalapítója, a világ egyik leggazdagabb embere, Bill Getes is.

Laptopba, telefonba is

A villanyautók elterjedéséhez arra van szükség, hogy ne 130 ezer dollárba kerüljenek a bemutatótermekben, hanem 30 ezerbe. Ebben nagy segítséget jelenthet az aksi költségének mérséklése, ugyanis az ilyen autók árának egyik legjelentősebb eleme, 30 százaléka az akkucsomag ára - fejtegette Sadoway. Ez a költség is két részből áll: magának az akkumulátornak az árából, illetve azoknak a biztonsági berendezéseknek az árából, amelyek megakadályozzák az akku túlmelegedését.

Az új aksi mindkét fronton lenyomja a jelenleg használatos lítium-ion akkumulátorokat. Egyrészt olcsóbb elemekből épül fel, amelyek segítségével - amellett, hogy több áramot tud tárolni - ötödével mérsékli az akkucsomagok árát. Másrészt szélesebb hőmérsékleti tartományokban is biztonságosan működik, így nincs szükség a kigyulladást megelőző kiegészítőkre.

Gyár is van már

A költségek lefaragása, a biztonság erősítése és a hatótáv növelése önmagukban nem elegendők ahhoz, hogy felgyorsítsák villanyautók terjedését. További leküzdendő probléma az újratöltés viszonylag hosszú ideje és a töltőállomások hiánya. Szakértők ugyanakkor úgy vélik, hogy ha az előbbi három területen sikerülne áttörést elérni - ahogy azt Hu és Sadoway ígéri -, az nagyon nagy lökést adna az újfajta járművek terjedésének.

Hu Boston szomszédságában már 2012-ben létrehozott egy céget, a SolidEnergyt az új aksi kereskedelmi célú hasznosítására. Állítása szerint előzetes tárgyalásokat folytat az értékesítésről az Apple-lal és a villanyautók gyártására specializálódott Teslával. Az két cég nem kommentálta az FT-nek a hírt. Az újítás elterjedésének felgyorsítása érdekében a SolidEnergy csak az új akkuk alapelemeit szállítaná az akkumulátorgyártóknak, amelyek ezekre építve szerelnék össze a kész terméket.

A Tesla egyébként maga is az aksi árának leszorításán dolgozik, ám nem a technológiai áttöréssel akarja elérni ezt, ha nem a tömeggyártás felpörgetésével. Ennek érdekében épít óriási üzemet Nevada államban - emlékeztet az FT.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Abel, 2014.11.05 11:03

.Van már öt éve olyan kémiai áramforrás gyártástechnológia itt Magyarországon amit ha beraksz egy villanyautóba 10oo km-t tudsz megtenni egy töltéssel és kevesebb mit tíz perc alatt újratölthető (ennyi idő alatt tankosz most).
Novaccu Kft
Kémiai áramforrásokat tervező, fejlesztő, gyártó és értékesítő Kft rendelkezik egy új típusú villamosenergia tároló akkumulátor
gyártástechnológiájával, ami a ?NOVACCU AKKUMULÁTOR? amely alkalmas az
elektromos autók villamosenergia ellátására
A rendszer rövid jellemzői:
? Gyors újratöltési lehetőség: 100%-ra való feltöltés néhány percet vesz igénybe
? Nagy energiasűrűség
? Környezetbarát villamosenergia-ellátás
? Novaccu akkumulátorban tárolt energia korlátlan ideig (akár több tíz évig) veszteség
nélkül tárolható (nincs önkisülés)
? A technológia további előnye, hogy szállítása teljesen veszélytelen
Felhasználási lehetőségek:
? A NOVACCU tároló kiválthatja a szénhidrogén hajtású járművek energiaellátását
? Alkalmas a nap- szél- víz- és atomenergia által termelt villamosenergia tárolására,
ipari mennyiségben
? Elektromos járművek hajtására használható villamosenergia tárolására .
Építettünk olyan egykerekes járművet ,,( a japánok kétkerekűjét továbbfejlesztettük ),,egy kerékkel kevesebb most megnézzük az amerikaiakat hová fogják tovább fejleszteni habár erre is azt mondták,hogy nem lehet tovább fejleszteni.Még jó,hogy ezt mi nem tudtuk így akár 900 km -t tudsz megtenni egy keréken egy töltéssel.Nézz utána a keresőkben.,,györgy vincze 900,, vagy ,,györgy vincze novaccu,,
Ni-Cd: 60 to 100 Wh / kg
Ni-MH, 90 -120 Wh / kg
Li-ion and polymer: 100 -180 Wh / kg.

No-Va, .680-770 Wh / kg

Data sheet of Novaccu battery
Novaccu 15 kW
delivered power 3750 Ah
outside size
80*80*40 cm
weight 20 kg
capacity 15 kW/h
Novaccu
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

fifibacsi, 2014.11.05 08:57

@oszibarack: Nem olyan tragikus a helyzet. A 16 kW kapacitású - teljesen lemerült - akku ~6 óra alatt tölthető fel egy 16 A-es csatlakozásról. Éjszaka vagy más pihenő időszakban ez ált. nem okozhat gondot. Ha csak részben merült, akkor a töltési idő is értelemszerűen rövidebb, kevesebb gondot okoz az érintett háztartásban.
A ciklusok száma annyiban érdektelen, hogy a gyártók 5 év garanciát vállalnak az akkutelepre.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

oszibarack, 2014.11.04 23:22

1. A korszerű lítium akkumulátoroknál nem élettartamról (év) hanem töltési ciklusról szoktunk beszélni. Ez ma tipikusan 500 - 1000 között van.
2. Nem tudom mi a francról töltenék az elektromos autókat, ha lepottyanna itt véletlenül pár tízezer. A jellemző akkukapacitás 30-70 kWh. A tipikus háztartás 16 A-es (biztosítású) órája annyit tesz mint 3,68 kWh/óra. Erről a kisebbik akkut is kb. 10 óra alatt töltik fel (és közben a lakás nem kap semmit!). Van persze 25 A-es, meg 32 A-es biztosítású óra is, de az is kevés egy gyorstöltéshez. Vagyis mindenhol ki kell építeni a 3 fázisú lehetőséget, sokkal nagyobb kapacitással mint a mostani. Amihez cserélni kell minden ház becsatlakozását, meg a körzetet kiszolgáló transzformátort, meg akár a mögötte lévő közép/nagyfeszültségű hálózatot.
Szóval nem csak egy jobb/olcsóbb akkumulátor kell az ügyhöz.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Mercury, 2014.11.03 23:10

Ilyen csodaakkumulátor bejelentő hír már tíz éve rendszeresen megjelenik. Majd ha megjelenik a webshopokban, elhiszem.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2014.11.03 20:41

@tever kneif: khm...

Csak megjegyzem, hogy a Jász-Plasztik Kft. honlapján nincs jászberényi akkumulátor-gyártás.

http://www.jasz-plasztik.hu/hu/cegunkrol/telephelyek
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html