Rémisztő, de sajnos tipikusnak mondható képet fest az európai autóipar helyzetéről az FIAT Torino mellett, Mirafioriban lévő üzeme. A hét elején miden úgy megy, mint egy normálisan működő gyárban, az autók egymás után gördülnek le a futószalagokról, csütörtökön és pénteken azonban kísértet várossá alakul át a helyszín, a termelés szünetel és még az olasz autógyártó közelben lévő főhadiszállásának irodái is majdnem teljesen üresek. Az üzem így működik már hetek óra és júliusban sem várható változás - kezdi az európai autóipar helyzetét elemző cikkét a Wall Street Journal.
Hasonló részleges leállások Nyugat-Európa-szerte megfigyelhetők az autógyártóknál, ami világos jele annak, hogy az ágazat mély válságba süllyedt a kontinensen. A baj lassan az eurózóna déli tagállamainak adósságválságához mérhető nagyságúvá hízik, miközben messze nem kap annyi figyelmet, mint a segélycsomagokat, kormánybukásokat és uniós válságcsúcsok sorozatát hozó európai krízis.
Kapcsolódó
Eltűntek a vevők
Az európai újautó-piac 2008 óta minden egyes évben zsugorodott és jó úton haladunk afelé, hogy idén további hét százalékkal essen össze. Az autógyártók értékesítése összesen ötödével zuhant 2007-hez képest, ami sokuknak súlyos veszteségeket okozott és olyan helyzetet teremtett, hogy számos üzemüknek nem tudnak elég munkát adni.
Az európai autóipar a felfordulás állapotába került - mondja John Hoffecker, az AlixPartners tanácsadó cég nagy ágazati tapasztalatokkal rendelkező, vezető beosztású elemzője. Az erős szakszervezetek és a kormányok harcolnak a gyárbezárások ellen, mert féltik a munkahelyeket. Ezért a cégek a futószalagok lassításával és a termelés csökkentésével igyekeznek alkalmazkodni az alacsony kereslethez
Gyártó | Autófajta | Üzem helye | Kapacitáskihasználás (%) |
Renault | személyautók | Dieppe, Franciaország | 9 |
Mitsubishi | teherautók | Tramagal, Portugália | 13 |
FIAT | személyautók | Mirafiori,Olaszország | 31 |
Nissan | kisteherautók | Avila, Spanyolország | 44 |
GM (Opel) | személyautók | Bochum, Németország | 56 |
Peugeot | személyautók | Villaverde, Spanyolország | 58 |
Forrás: Wall Street Journal |
A legnagyobb európai autógyártók kezében lévő lévő 98 autó-összeszerelő üzemből 30-ban 70 százalék alatt van a kapacitáskihasználtság. Ezen a szinten jellemzően már veszteséges a termelés - állítja az AlixPartners. Az európai gazdaság gyenge kilátásai miatt immáron elkerülhetetlenek az olyan fájdalmas leépítések, üzembezárások, amelyeken az amerikai autóipar keresztülment a pénzügyi válság idején - mondja Hoffecker.
Az Opel nem vár tovább
Egyelőre csak a General Motors szánta el magát az Opel/Vauxhall egyik gyára bezárására. A régóta célkeresztben lévő bochumi bázison 2016-ban fejezik be a jelenleg gyártott típusok előállítását, és a cégvezetés tárgyalásba kezdett az IG Metall szakszervezettel arról, hogy nem lesz folytatás. Nem tudunk várni addig, amíg az iparág szereplői konszenzusra jutnak valamilyen közös lépésről - mondta Karl-Friedrich Stracke, az Opel vezérigazgatója a héten.
Az érdekvédők azonban máris betöltötték visszalövő ágyúikat: becslésük szerint csak a dolgozók elbocsátásával járó költség elérheti az 500 millió eurót. Ha azonban figyelembe vesszünk minden kiadást, a számlán egymilliárd euró is szerepelhet - revolverezett Rainer Einenkel, az egyik befolyásos szakszervezeti vezető. Az üzem bezárásával 3300 ember kerülhet az utcára - a hírre közülük kétezren tüntettek az egyik üzemcsarnokban szombati szabadnapjukon.
Újra szól a régi nóta
Néhány autógyártónak nincsenek gondjai, de ennek hátterében régóta tudott körülmények vannak. A Volkswagennek az a szerencséje, hogy a német gazdaságnak viszonylag jól megy, ezért fő piacán eléggé stabil keresletre számíthat. A cégcsoporthoz tartozó Skoda szintén hagyományos piacaira számíthat, a luxusautókat gyártó Audi pedig - akárcsak a Daimler és a BMW - szegmensük válságállóságának köszönheti jó egészségét. A prémium kategória autói emellett éppen most hódítják meg az új, gyorsan növekvő autópiacokat, elsősorban Kínát.
Jól ketyeg a Hyundai-Kia párosnak is, amit egyértelműen annak köszönhetnek, hogy üzemeik Csehországban és Szlovákiában vannak. A nemrégen épített gyárak bőkezű állami segítséget kaptak és persze a kelet-közép-európai munkaerő sokkal olcsóbb, mint a nyugat-európai. A különbség több mint háromszoros is lehet a német Destatis statisztikai adatszolgáltató számításai adatai szerint.
Csehország | 9,90 |
Olaszország | 26,10 |
Németország | 34,30 |
Franciaország | 35,60 |
Forrás: Destatis |
Allan Rushforth, a Hyundai európai termelési igazgatója szerint szerint versenytársaik azért szenvednek, mert vagy túl kicsik az üzemeik, vagy olyan országban vannak, ahol a munkaerő viszonylag drága és a foglalkoztatási feltételek rugalmatlanok.
Visszájára fordult a segítség
A GM melletti másik európai üzemekkel rendelkező amerikai autógyártó, a Ford egyelőre nem tervez gyárbezárást, de tavaly azt közölte, hogy az idei második negyedévben 15 százalékkal csökkenti a termelését. A Renault és a Peugeot-Citroen a pénzügyi válság idején azzal a feltétellel kapott állami segítséget - úgymond a fejlesztésekhez, nehogy az EU belekössön a támogatás szabálytalanságába -, hogy nem viszik ki a gyártást Franciaországból. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy üzemeik most a legrosszabb kapacitáskihasználással működnek a cégek összehasonlításában. A francia piac csak 2012 első öt hónapjában 17 százalékkal zsugorodott.
A FIAT a héten jelentette be, hogy idén mindössze 500 millió eurót fektet be európai gyáraiba, ami hétszázalékos csökkentés az eredeti tervhez képest. A cég a világ minden pontján összesen 7,5 milliárd euró értékű fejlesztést tervez. Az olasz piac idén 19 százalékkal ment össze az egy évvel korábbihoz képest.
A vállalatok európai segítségben reménykednek, legrosszabb esetben abban, hogy együtt lépnek fel a kormányokkal és a szakszervezetekkel szemben, szétosztva egymás között az üzembezárásokat. Emmanuel Bulle, a Fitch Ratings elemzője szerint az unió akkor teszi a legjobbat velük, ha nem tesz semmit. A kormányok úgysem tudják akármeddig megakadályozni a gyárak felszámolását vagy részleges leépítését.