Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A kazah olajipari vállalatok szkeptikusan viszonyulnak a javaslathoz, amelyet szakértők a szállítási kockázatok fedezésére tett orosz kísérletnek tartanak.

A Reuters hírügynökségnek küldött e-mailben az orosz minisztérium közölte: az Asztanában szeptember 9-én tartott tárgyalásokon felajánlották Kazahsztánnak, hogy tanulmányozza annak lehetőségét, hogy olajexportőrei Oroszországon keresztül, a Barátság vezetéken szállítsanak kőolajat Kelet- és Dél-Európába. Az olajvezetékeket működtető kazah vállalat (KazTransOil) továbbította a kazah olajvállalatoknak az indítványt. A KazTransOil levelében nem volt szó arról, hogy milyen mennyiségben szállíthatnának Magyországra és Szlovákiába olajat a kazah cégek a Barátság vezetéken - írta a Reuters.

A Barátság csővezeték a délkelet-oroszországi Szamara városnál kezdődik, ahol a Nyugat-Szibériából, az Urálból és a Kaszpi-tengertől érkező olajat táplálják bele. A fehérorosz Mazir városnál északi és déli ágra szakad. Az Ukrajnán áthaladó déli ágon keresztül érkezik olaj Csehországba, Szlovákiába, Magyarországra és Horvátországba.

Egy orosz olajvállalat kereskedője egyetlen megfontolást vél felfedezni az orosz javaslat mögött: nagyon nem könnyű az orosz cégeknek Ukrajnán keresztül szállítani. A kazah olajvállalatok a politikai kockázatok mellett a gazdaságosság szempontjából nézve sem lelkesek, hordónként (159 liter) 5 dollárral drágítaná a Szlovákiába és Magyarországra szállított olaj árát, ha a Barátság csővezetéket választanák.

Az orosz energiaügyi minisztérium adatai szerint a Barátság csővezeték déli ágán január-szeptemberben 11,36 millió tonna kőolajat szállítottak, ebből 7,95 millió tonnát Magyarországra, illetve Szlovákiába. Ugyanezen időszak alatt Kazahsztán oroszországi olajtranzitja 12,53 millió tonna volt, de az orosz Transznyefty által üzemeltetett kaszpi és balti olajvezetéket használta.