A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Az autópálya-építés továbbra is a szlovák kormány prioritásai között marad. Azonban kérdéses, hogy a pénzügyi források elegendőek lesznek-e az úthálózat kiépítéséhez, az északi nyomvonal túlságosan pénzigényes − mondta a napokban Ján Pociatek közlekedési miniszter egy szakmai konferencián. Az állami költségvetés forrásai korlátozottak, ezért az Európai Unió pénzeszközeit kell igénybe venni a sztrádaprogram folytatásához, az állami és a ppp-projektek pedig csak részlegesen vehetők igénybe − nyilatkozta, hozzátéve, hogy egyelőre a magánnyugdíjpénztárak pénzeszközeit se vonják be a finanszírozásba (az alapok több mint 5 milliárd eurót kezelnek). Ami szintén egyre világosabb: az abszolút prioritást élvező, a Pozsonyt Kassával a Tátra medencéin keresztül összekötő D1-es autópálya befejezése egyre inkább kitolódik, semmilyen határidő nem tartható, főleg környezetvédelmi aggályok, továbbá a méregdrága alagutak miatt. A szaktárca a biztonság kedvéért inkább már nem is szabott határidőt, pedig eredetileg 2010-ben kellett volna elkészülnie. A Fico-kabinet viszont váratlanul rájött arra, hogy a déli, részben magyarok lakta régiókat érintő, Zólyomot Kassával összekapcsoló R2-es gyorsforgalmi út nyomvonala jóval egyszerűbb terepviszonyok között halad. A közlekedési miniszter természetesen a Pozsonyt Kassával összekötő autópályát emelte ki abszolút prioritásként, azonban végre szintén a kiemelt beruházások között említette a Közép-Szlovákia déli részét érintő R2-es gyorsforgalmi út és a Csallóközt érintő D4-es és R7-es szakasz megvalósítását.

Ján Pociatek szerint a projektek előkészítetlensége erőteljesen fékezi az uniós alapok felhasználását. Például a 2007 és 2013 közötti időszakra szánt 1,144 milliárd euróból májusig mindössze 344 millió eurót tudott Pozsony lehívni az autópályák építésére, a gyorsforgalmi utak esetében pedig hasonlóan rossz az arány: a 417 millió eurós keretből csupán 150 milliót merített ki. Ezért fennáll annak a veszélye, hogy esetleg az ország nem is tudja teljes egészében felhasználni a keretet, mivel egy-egy útszakasz átlagos megvalósítási ideje 36 hónap.

A szlovák kormány június 6-i, vidéki kihelyezett ülésén bejelentették, hogy jövőre megkezdődik a Zólyomot Kassával összekötő R2-es délkeleti gyorsforgalmi út építése (Losonctól magyar nyelvterületen halad a nyomvonal), amit új prioritásként kezelnek. Összesen 376 millió euróból a Zólyom és Krivány közti 18 kilométeres pályaszelvényt építik meg először − ez az R2-es vonalának egyik legfrekventáltabb és balesetveszélyesebb része. Juraj Mesík, a Világbank volt elemzője, az autópályák finanszírozásával foglalkozó szakértő a pozsonyi Új Szónak elmondta: a politikusok azért fedezték fel most a déli útvonalat, mert rájöttek, az északi D1-es befejezésére nem lesz pénz. A szakértő azonban hozzátette, a kormány téved, ha azt hiszi, a gyorsforgalmi út megépülése után özönleni fognak a külföldi beruházók Közép-Szlovákia déli régióiba. A Pozsonytól Dunaszerdahely irányába vezető R7-es út is a kabinet tervei között szerepel, ám Mesík kételkedik benne, hogy lesz rá pénz. A minisztérium hivatalosan nem mondott le megépítéséről, a D1-es és az R2-es után a harmadik számú prioritásként kezeli, építésének megkezdését még a Radicová-kormány ütemezte be 2013-ra. Elgondolkodtató még a szakértő megjegyzése, miszerint az északi nyomvonal nehéz terepviszonyai miatt inkább dél felé fordulnak, emellett "a politikusok számára sokkal jobban megéri a nagy sefteket a baráti cégeknek adni". Szlovákiában ugyan nincs Közgép, azonban az első Fico-kormány idején a Váhostav építőipari cég meglepően sok kormánymegbízatást kapott...