Több mint tíz éve nem volt példa arra, ami a tavalyi évet jellemezte: a 2012-esnél 300 millió zlotyval (1 zloty=75 forint) kevesebbet költöttek az üzletekben élelmiszerek vásárlására a lengyelek. 2000-től 2012-ig folyamatosan nőtt ez az összeg, és változatlanul a családok jövedelmének a legnagyobb része megy el az élelemre, amire 2013-ban 165,8 milliárd zlotyt adtak ki a varsói központi statisztikai hivatal (ZUS) jelentése szerint.

A csökkenés egyik oka a statisztikusok szerint, hogy egyre kevesebbet esznek a lengyelek, csaknem minden árucsoportban csökkent a fogyasztásuk: burgonyából 7,4, uborkából 14, céklából 12,5 százalékkal. A családok 9 százalékkal kevesebb hazai, és 8,8 százalékkal több déli gyümölcsöt vettek, a liszt, péksütemény és kenyér eladása 5 százalékkal esett az előző évihez képest.

Bár statisztikai adat nincs róla, de a felmérések azt bizonyítják, hogy a jelenségben nem az elszegényedésnek, hanem éppen a jólét, a jövedelmek növekedésének van szerepe: jelentősen bővült a kész szendvicsek, az éttermek, a gyorsbüfék és a meleg ételt a munkahelyekre is kiszállító gasztronómiai szolgáltatók forgalma. Erre utal az is, hogy míg az olcsóbb húsok, mint a sertés fogyasztása 0,8, a csirkehúsé 1,4 százalékkal mérséklődött, a drágább pulyka, liba és kacsa eladása 7 százalékkal emelkedett.