Szaúd-Arábia, Oroszországgal holtversenyben a világ legnagyobb olajtermelő országa erősen gyúr arra, hogy a kartell szerdán kezdődő bécsi értekezletén elérje az olajkitermelés csökkentését - írta a MarketWatch. A rijádi vezetés meg akarja győzni a többi országot, hogy két százalékkal zsugorítsák a világ olajellátását.

Vágjuk meg!

Ez meglehetősen ambiciózus terv különösen annak tükrében, hogy az OPEC második és harmadik legnagyobb olajexportőre, Irán és Irak fenntartásokkal fogadja az ötletet. Emellett lyukat üthet a megállapodásra, hogy Oroszország közölte: a maga részéről legfeljebb befagyasztani hajlandó - egyébként csúcsokat döntögető - kitermelését, csökkenteni nem.

A szaúdi terv elfogadása esetén a kartell termelése napi 32,5 millió hordóra mérséklődne, ami 1,1 millióval maradna el az OPEC októberi teljesítményétől. A tagállamok szeptemberi egyeztetésein egy ekkora csökkentés merült fel, mint az a maximum, amelyet még elképzelhetőnek tartanak.

A jó is rossz lehet

Ha sikerülne visszafogni a kitermelést, és ezzel feltornászni az olajárat, azzal is rosszul járulhatnak az arab országok, ugyanis ez felerősíthet egy számukra kellemetlen helyzetet - derül ki a Bloomberg cikkéből. Nevezetesen azt, hogy az azonnali szállítású olaj olcsóbb, mint a határidős üzlet keretében eladott fekete arany. Ezt az árkülönbséget hívják a szakmában contangónak.

Amikor ilyen helyzet alakul ki, akkor a behajózott olaj a szállítás közben drágul, következésképpen érdemes nagyobb távolságra lévő vevőkhöz exportálni. Így a Norvégiában vagy az USA déli partjainál feltöltött tankhajók jó áron tudják eladni tartalmukat az ázsiai vevőknek. Ezzel versenyt támasztanak a piachoz közelebb lévő arab exportőröknek. Ha az OPEC drágít, akkor nőhet a contango.

Nagy ugrás

A világ olajüzleteinek több mint felében alkalmazott Brent nyersolaj contango értéke az ősz végére hordónként öt dollárra nőtt az áprilisi két dollárról. Megjegyzendő, hogy két évvel ezelőtt fordított volt a helyzet: a később érkező szállítmány hét dollárral olcsóbb volt az azonnali szállításúnál. Akkor persze még 100 felett volt a fekete arany hordónkénti ára.

Így most a következő a helyzet. Ha betankolnak kétmillió hordó olajat egy tankerbe az USA-ban, majd a hajó 55 nap alatt megteszi a Dél-Korea eléréséhez szüksége 15 ezer tengeri mérföldet, akkor mire odaér, a rakománya hordónként egy dollárral többet ér az indulási áránál - derül ki a Bloomberg számításaiból. A januári szállítású Brent ára 49,36 dollár/hordó volt pénteken.

Szakértők szerint ez utat nyit egy a szállítmányozó cégeknek nagyon kellemes üzlet előtt. Azokat a hajóikat, amelyek a közel-keleti olajat szállítják az USA-ba, szépen újra feltankolják és átirányítják az ázsiai piacra.