BUX
37894

Kísért a Malév sorsa - megvan a következő áldozat?

A csőd felé repül a román nemzeti légitársaság, a Tarom - derül ki a helyi sajtó tudósításaiból. A vállalat a néhai Malévhoz hasonlóan masszívan veszteséges és egyelőre nem látszik a kiút a gödörből, amibe került.

Barabás Júlia, 2017. július 8. szombat, 18:45

A román állami légitársaság, a Tarom 2009 óta deficites. Tavaly 57 százalékkal nőtt a hiány, miközben az utasszám csökkent. Idén tíznél is több járatot állított le a Tarom - írja a Maszol. Hiába cserélgetik a menedzsereket, egyre rosszabbul áll a vállalat szénája.

A Tarom 47 millió lejes (3,2 milliárd forint) veszteséggel zárta a tavalyi évet, derül ki a pénzügyminisztérium adataiból. 2015-ben szintén deficites volt a cég, de akkor még csak 27 millió lej volt a mínusz.

Az igazgatótanács által 2013-ban elfogadott terv értelmében az akkor már negyedik éve veszteséges Taromnak tavalyelőtt és tavaly nyereséget kellett volna termelnie. A célkitűzés megvalósítására külföldi igazgatót szerződtettek, a belga Christian Heinzmannt. Vezetése alatt a cég eredményei jottányit sem javultak, ezért tavaly márciusban menesztették.

Jönnek-mennek a direktorok

Azóta már a harmadik igazgatót fogyasztja a vállalat. A vezérigazgató havi nettó juttatása jelenleg 5400 euró, ám belga elődje ennél lényegesen többet kapott. A Taromnak a tervek szerint 2016-ban 2,6 millió utast kellet volna szállítania, de csak 2,41 millió jött össze.

A vállalatnál 1840-en dolgoznak, miközben az évi 5,1 millió utast szállító lengyel LOT-nál 2360-an. Valószínűleg a magas költségeknél is nagyobb súllyal esik a latba a fapados társaságok erősödő konkurenciája. Miközben a Tarom utasokat veszít, a Wizz Air, a Ryanair és a Blue Air folyamatosan növelik járataik számát.

A Tarom problémái vélhetően tovább fognak mélyülni amiatt, hogy megszűnt a cég belföldi monopóliuma, s immár a fapadosok is repülnek Bukarest és több vidéki város, így például Kolozsvár között. Ennek következtében az állami légitársaság kénytelen volt csökkenteni árait.