A kiskereskedők tartogatnak egy karácsonyi meglepetést vásárlóiknak: igyekeznek egyszerűbb, áttekinthetőbb árazással felhívni a figyelmüket akcióikra - írja a Wall Street Journal. A legtöbb gond az egymásra rakódó árengedményekkel van, amelyekben nem tudnak eligazodni a vevők. Esetenként külön sillabuszt kell készíteni, hogy a potenciális vásárlók ki tudják számolni az aktuális árat.

Ezzel a problémával sokan találkozhattak a fekete péntek kapcsán ajánlott rendkívüli árengedmények esetén. A kereskedők kénytelenek voltak bonyolultan fogalmazni, például így: A fekete péntek idején kínált 25, 30 stb. százalékos árengedményt a termék eredeti listaárából adjuk. Sok árucikk ugyanis eleve diszkontáron szerepelt a kínálatukban és a reménykedő vevők hajlamos lehettek arra, hogy ezt csökkentsék tovább a rendkívüli engedménnyel.

Újfajta hirdetések

A kereskedők az árak egyszerűsítésével reagálnak arra a problémára, hogy manapság lényegében állandóan akcióznak, egyik ajánlatuk rárakódik a másikra, ami összezavarja a vevőket. Lassan doktori végzettségre lesz szükségünk ahhoz, hogy kibogarásszuk, mi, mennyibe kerül éppen - fejtegeti Greg Revelle, a Kohl's kiskereskedelmi lánc marketing szakembere.

Ennek szellemében cége Your Price címen elkezdte tesztelni azt a módszert, amellyel minden termék esetén az éppen érvényes árat tüntetik fel, figyelembe véve az összes kedvezményt, amelyet ezekre adnak.

Például a Disney Princess Palace nevű játék nemrégiben a Kohl's internetes portálján 79,99 dolláros árral szerepelt, amit decemberben eláraztak 54,99-re, hozzátéve, hogy átmenetileg 25 százalékos kedvezmény van érvényben. Hogy világos legyen a Your Price-t is feltüntették: 41,24 dollár.

Nem biztos, hogy jó

Más cégek hasonló módszert vezettek be, kiegészítve ezt azzal, hogy a termékeket elkezdték végső árukon hirdetni ahelyett, hogy a százalékos árkedvezményre hívták volna fel a figyelmet. Vannak olyan kiskereskedők, amelyek eladási átszámítási táblázatokat tesznek közzé, a pontos számításhoz. Ezek már a termékek adótartalmával is számolnak.

Bár vannak olyan vevők, akik örülnek a változásnak, mert ennek köszönhetően könnyen eligazodnak, nem minden kiskereskedő tért át az új módszerekre. Azzal érvelnek, hogy azok a vevők, akik fejben számolják ki az árcsökkentés mértékét, úgy érezhetik, hogy a költségeik alacsonyabbak annál, amint gondoltak. Ez vásárlásra ösztönözheti őket - derül ki Cynthia Cryder marketinggel foglalkozó egyetemi professzor szavaiból.

Érdekes reakció

A Penney hálózatnál néhány éve megunták az állandó akciózást és az azzal járó folytonos hirdetési kényszert, ezért egyszerűen napról napra az éppen aktuális árkedvezménnyel tüntették fel termékeiket. Abban bíztak, hogy a fogyasztókat csak a számok érdeklik. Az eredmény teljes kudarc lett: vissza kellett térniük az alkalmi akciókhoz és promóciókhoz.

Az emberek nem önmagukban nézik az árakat, hanem összehasonlítják azokat más árakkal, amelyeket más boltokban kellene fizetniük, vagy amelyekhez képest spórolhatnak - ad magyarázatot Barbara Kahn marketingprofesszor. És ez még nem a vége az árengedmények körüli mizériának.

Belefáradnak

A szakértők felhívják a figyelmet arra is, hogy az akciókkal elérhető pluszbevétel és haszon egy idő után csökken, mert az emberek belefáradnak abba, hogy folyton ezekre figyeljenek. Ha túl gyakori hullámokban érkeznek a hírek a kedvezményekről, ráadásul átfedésekkel, akkor a vevők egy ponton túl nem reagálnak rájuk - mondta nemrégiben Richard Lennox, a Macy's divat-, és lakberendezési lánc marketingfőnöke.

Ennek szellemében a múlt hónapban úgy kerülték el a fekete péntekkel kapcsolatos árengedmény-zuhatagot, hogy saját egynapos akciójukat kissé korábban hirdették meg. Emellett a kuponok felhasználásával elérhető alacsonyabb árakat eleve feltüntetik, megkímélve a vevőket a számolgatás fáradalmaitól.

Más cégek visszavettek az akciózásból és inkább a márkaépítésre bazíroznak. Ezzel tűnnek ki az egymás mellett futó, a vevőket sokszor zavarba ejtő árengedményeket kínáló cégek tengeréből.

A nyitókép forrása: Földi D. Attila/Napi Gazdaság