Megbuktak a szupertraffipaxok? - Meghökkentő kritika érkezett

A traffipax melletti – világszerte hasonló - statisztikai érveket kérdőjelezi meg, valamint a sebességmérés és a balesetek számának csökkenése közötti okozati kapcsolatot mérő módszert kritizálja a Newcastle-i Egyetem közlekedéstudományi, illetve statisztikai fakultásának két tanára. A cikk a The Conservation című brit tudományos lapban jelent meg.
K. Kiss Gergely, 2017. november 27. hétfő, 11:57

A London School of Economics közlekedéskutatója nemrégiben azt javasolta, hogy ezerszám telepítsenek további kamerákat Nagy-Britanniában - olvasható a qubit.hu szemléjében. Ezen az idézett két kutató - szigorúan tudományos alapon - az alkalmazott statisztikai előrejelzés miatt pöccent be. A tanulmány konklúzióját ugyanis egyenesen a "traffipax-lobbira" szabták: "1000 új kamera évente 1130 balesetet, 330 személyi sérülést és 190 halálesetet előzhet meg".

Összevetik a balesetek számát a telepítés előtti és utáni két év adatai alapján. Csakhogy ez nem statisztikán alapuló tervezés, legfeljebb utólagos igazolás. Egy előzetes hatástanulmány matematikailag megalapozott (regressziós) becsléseihez más változókat is illik figyelembe venni, a közlekedés (és általában a valóság) ugyanis jóval több tényezős játék - figyelmeztetnek a szerzők.

Több változóval kellene számolni

Logikus, hogy a traffipaxokat javarészt olyan helyre telepítik, ahol korábban az átlagnál (jóval) több közlekedési incidens történt. Viszont a baleseti statisztikák azt mutatják, hogy egy-egy durvább karambol után magától is csökken az esetszám, hogy aztán random mintázatot mutatva újra növekedni kezdjen. A sebességmérés szükségességét alátámasztó érvek sorából rendszerint kimaradnak a rohamtempóban fejlődő biztonsági rendszerek, vagy a baleset-megelőzést tanrendbe iktató legújabb kori közoktatás - állítják a kutatók.

Szerintük azonban - ha már a statisztika tudományágát hívják segítségül a döntéshozók - sokkal több változóval illene számolni, különösen akkor, ha nem csupán az a cél, hogy az adófizetők pénzén vásárolt kamerákkal sarcolják tovább az adófizetőket. A szerzők szerint eddig a komolyabb matematikai apparátust felvonultató kutatások sem vezettek egyértelmű eredményre.

A kamerák balesetekre gyakorolt hatásának felmérésére szolgáló hagyományos megközelítések túlzottan optimisták. Ez félrevezető lehet a telepítés ár-érték arányának mérlegelésekor - figyelmeztetnek a qubit.hu szerint.

A Newcastle-i Egyetem kutatói a kamerák, illetve a sebességmérésre figyelmeztető táblák gyorshajtás-csökkentő erejét ugyan nem kérdőjelezik meg, viszont slusszpoénként azt javasolják, hogy a baleseti statisztikák külön adatként tüntessék fel a traffipax-frász miatt besatuzó úrvezetők miatti ráfutásos karambolokat.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

waszabi, 2017.11.30 09:15

Ahogy én látom a közlekedésben, a ledes kijelzővel ellátott út széli sebességmérőknek sokkal több haszna van. Nem igazán van olyan autós, aki nem lassít, ha az eszköz a körülötte levők számára is nyilvánvalóan közli, hogy mennyivel megy épp. És minden bizonnyal sokkal olcsóbb is, mint egy szipi-szupi trafipax. Ahol van ilyen, ott hasznos.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

waszabi, 2017.11.30 09:13

Véletlenül nem The Conversation lesz az?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

anyueztveddmeg.hu, 2017.11.30 09:06

Ahol eddig én láttam traffipaxot, azok olyan helyek voltak, ahol a helyzetből adódóan akaratlanul is gyorsít némileg a vezető. Kietlen helyek, széles úttest kiegyensúlyozott forgalommal, stb. De ezek a készülékek nem is inkább a gyorshajtást lesik, hanem a biztonsági övet, telefonálást és egyéb cselekményeket. Amúgy pedig alapvetően szabályosan vezetek, de engem akkor is megijeszt, ha ilyen bukkan fel előttem. Olyankor leveszem a szemem az útról, elkezdem skubizni az órát, meg a tükröket, hogy ne követtem-e el valamit akaratlanul is. Vagy rejtsék el rendesen és ne is lássam vagy ne idegesítsenek vele.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zana, 2017.11.28 19:27

@terabit:
Hát persze Orbánék megint bevásároltak, ki tudja hány százaléka landolt az üzletnek a főnök meg sleppje számláján.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2017.11.28 19:17

@csaba7272:
Gondolom az alapvető cél a gyorshajtás visszaszorítása, városban és autópályán egyaránt, és esetleg egyéb szabálytalanságokat, mert a kamerák mindössze erre képesek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html