Nagy, ráadásul egyre növekvő likviditási problémákat talált a LOT légitársaság könyveiben a KPMG nemzetközi számviteli tanácsadó cég - írja a bne régiós hírportál. A baj olyan súlyos, hogy a vizsgálódó szakértők nem látnak esélyt a lengyel nemzeti légitársaság túlélésére. A jelentést a Dziennik Gazeta Prawna című újságnak szivárogtatták ki.

A KPMG megállapítása szerint a LOT folyamatban lévő, illetve feltételes kötelezettségei 2013 végén elérték a 3,7 milliárd zlotyt (896 millió euró), ami 500 millióval több az egy évvel korábbinál. A cég decemberben 358 millió zloty negatív tőkével küszködött, rövid futamidejű kötelezettségei 462 millió zlotyval haladták meg eszközei értékét. A számok "a bizonytalanság fennmaradását jelzik, ami komoly kétségeket ébreszt az iránt, hogy a vállalat tovább tudja folytatni tevékenységét" - fogalmaznak a KPMG szakértői.

Repült a vezetőség

Ezek a megállapítások éles ellentétben vannak a cégvezetés nemrégiben nyilvánosságra hozott jelentésével. Ez arról szólt, hogy a LOT megkezdte gyökeres átalakítási programját, amelynek első eredményei már látszanak is. Az állami tulajdonú légitársaság 26 millió zloty nettó profittal zárta 2013-at, szemben a 2012-es 400 milliós veszteséggel. A cél az, hogy 2015-től folyamatosan nyereségesen működjön a vállalat.

A másfél évvel ezelőtti veszteség súlyos pénzügyi helyzetbe hozta a LOT-ot - az akkori menedzsment 400 millió zlotys támogatást kért a kormánytól. A láthatóan meghökkent politikusok 100 milliós tőkeinjekciót szavaztak meg a cégnek, de leváltották a vállalat akkori vezetőségét. Az új vezérigazgató, Sebastian Mikosz irányításával a költségek csökkentése érdekében átszervezték a LOT hosszú távú járatait és újratárgyalták a szakszervezetekkel kötött kollektív szerződéseket. A tavalyi számokat felsoroló győzelmi jelentéssel már saját munkájukat dicsérik.

Nem repül rá senki

A kormány végül a cég teljes 400 milliós kérését is teljesíti, ám a menedzsment az első százmilliós részlet feletti részt eddig nem vett igénybe. Mikosz megesküdött rá, hogy a saját erejükből is meg tudják oldani a gondjaikat. Ugyanakkor elemzők úgy gondolják, hogy az év második felében elkerülhetetlen lesz az állami forrás lehívása. A támogatás jogszerűségét egyébként vizsgálja az EU - a legutóbbi hírek szerint várhatóan nem találnak kifogásolni valót benne. Ha az uniós jogba ütközőnek találnák az állami beavatkozást, akkor a LOT követné a Malévet a csődbe.

A KPMG jelentésében szereplő számok azonban azért is vészes képet festenek a LOT-ról, mert a cég kötelezettségei akkor is nőttek, amikor felhasználta a kormánytól kapott első támogatást. Nem javított a helyzeten a Boeingtől kapott összeg sem - ezt kártérítésként utalták át, ugyanis a LOT két Boeing 787 Dreamlinere műszaki hiba miatt hetekig vesztegelt 2013 elején. Ez arra utal, hogy a pénzt felszívta a korábbi években felhalmozott kapitális adósság törlesztése.

A menedzsment végső célja, hogy eladható állapotba hozza a LOT-ot, ám ez akkor sem lesz könnyű menet, ha sikerül rendezni a cég pénzügyi helyzetét. A nagy európai légitársaságokat nem érdekli lengyel versenytársuk, az EU-n kívüli vásárlók viszont nem szerezhetnek ellenőrző pakettet az uniós légitársaságokban.