Egymás után jelentik be azoknak az európai akkumulátorgyártó gigaüzemeknek az építését, amelyek versenyre kelnek az amerikai Tesla autógyártó Nevadában felépült óriási üzemével - kezdi cikkét a Bloomberg. Ezek a gyárak egyszerre készítenek akkukat a villanyautóknak, illetve a nap- és szélenergia-rendszereknek.

Miután ilyen létesítményeket terveznek a kelet-közép-európai régióba - ezen belül Magyarországon is épülhet akkugyár -, jelentős döntés a Daimler részéről, hogy Berlintől 130 kilométerre építi fel akkumulátorgyártó üzemét. Az itt készült lítium-ion akkuk a Mercedes-Benz és a Maybach luxusautók mellett a zöldenergia-ipar is szolgálják majd.

Merkel jelez

A szeptemberi parlamenti választásokra készülő Angela Merkel így a világnak is üzent azzal, hogy elvállalta az 500 millió euró (155 milliárd forint, másfél vizes vébé ára) befektetésével létrejövő létesítmény alapkőletételét. Hogy milyen nagy üzletről van szó, azt a legfrissebb becslések is sejtetik.

Az akkumulátorok elterjedésével olyan gyorsan csökkenhet a költségük, hogy a villanyautók 2030-ra olcsóbbak lehetnek hagyományos, benzines megfelelőiknél - mondja Nokolas Soutopous londoni elemző. A változást gyorsítja, hogy a lítium-ion akkukra két iparág tart igényt egyszerre, ami hajtja a termelésük bővülését.

Statisztikák

A világ akkugyártó kapacitása 2021-ere megduplázódhat és ezen belül Európa piaci részesedése szintén a jelenlegi 2,5 százalék kétszeresére nőhet. Várakozások szerint a lítium-ion akkupakkok költsége 43 százalékkal zuhanhat a jelenlegihez képest már 2021-re.

Bár ennek az áramtárolási formának vannak versenytársai is, amelyek jobb hatékonyságot ígérnek, a szakértők egyelőre nem tudják megjósolni, hogy az akkumulátorban tárolt elektromos energia felhasználása valaha nyereséges lesz-e a fogyasztóknak és az energiaszolgáltatóknak.