A döntéssel a vasúti szállítás utolsó szegmensét nyitják meg a piaci verseny előtt, mivel a teherszállítást és a távolsági nemzetközi személyszállítást már korábban liberalizálták.

A miniszterek luxembourgi tanácskozásán jóváhagyott döntés értelmében a hosszú távú belföldi vonalakon 2020-tól, a regionális vonalakon pedig 2026-tól nyitják meg a piacot. Az egyhangúlag elfogadott határozat az Európai Parlament elé kerül és még módosulhat a 2016-ra tervezett végleges jóváhagyás előtt.

Az Európai Bizottság 2013-ban előterjesztett javaslatában még azt indítványozta, hogy 2019-ben nyissák meg a belföldi vasúti személyszállítási piacot. Ehhez képest a miniszterek egy feltételekkel körülbástyázott, fokozatos nyitást eredményező tervet fogadtak el. A kitűzött időpontok csak a mindenki számára kötelező liberalizálás kezdetét jelentik, a teljes nyitás még hosszú évekig elhúzódhat.

Az unióban eddig csak két tagállam, Nagy-Britannia és Svédország nyitotta meg teljes egészében a vasúti közlekedés piacát, a többi 26 tagállamban különböző mértékben tették meg ugyanezt.