Magyarország vezeti azt a listát, amely feldolgozóiparuk teljesítményének lassulása alapján állítja sorrendbe a kelet-közép-európai országokat - írja összehasonlító cikkében a Reuters. A hanyatló olajárak nem tudták ellensúlyozni az eurózóna halvány keresletét, illetve az oroszországi válság negatív hatását - összegzi a hírügynökség a szakértők véleményét.

A feldolgozóipar beszerzési menedzserindexe (BMI) mind a három nagyobb régiós országban csökkent, ám a lengyelek egész "olcsón" megúszták a visszaesést. Náluk a novemberi 53,2 pontról decemberre 52,8 pontra zsugorodott a mutató - derül ki a Markit piackutató intézet és a HSBC bank számításaiból. Az 50 pontos határ választja el a zsugorodást a bővüléstől. A tényadat megegyezik a Reutersnek nyilatkozó elemzők várakozásával.

Bezzeg a lengyelek

Csehországban az előre jelzettnél lényegesen kevésbé csökkent a BMI - derült ki a HSBC számításaiból, amely még pénteken látott napvilágot. A mutató 53,3 pontra csúszott vissza az év utolsó hónapjában a novemberi 55,6 pontról. Magyarországon a helyi logisztikai társaság BMI-je 50,7 pont lett az év végén szemben az novemberben feljegyzett 55,0 ponttal.

Miközben Lengyelországban kitart a feldolgozóipar lendülete, Csehországban és Magyarországon jelentős gyengülést láthatunk - értékelte az adatokat Michal Dybula, a BNP Paribas elemzője. Az utóbbit számos tényező magyarázza, köztük a külkereskedelmi kilátások gyengülése az eurózónában és Oroszországban kialakult helyzet miatt - véli a szakértő. Szerinte a mutatók alakulása arra utal, hogy semmi esély a gazdasági növekedés gyorsulására a közeljövőben.

Bezzeg a csehek

Az eurózóna - a régió legnagyobb exportpiaca - legfrissebb makroadatai gyenge termelésről, az új megrendelések alacsony szintjéről és a továbbra is magas munkanélküliségről tanúskodnak. Az orosz importkorlátozások a lengyeleket sújtják a legjobban: a lengyel kivitel öt százaléka irányul Oroszországba, míg Csehország és Magyarország esetén 3-3 százalék ez az arány.

A pozitív oldalon az olajárak csökkenése áll, miután a Kelet-Közép-Európa erősen függ az olajimporttól. A fekete arany árának zuhanásából fakadó üzemanyagár-csökkenés így hagy némi pénzt az emberek zsebében, amit szabadon elkölthetnek.

Az ipari termelési adat várhatóan szintén gyenge lesz, miután az autógyárak az év végén leállították a futószalagjaikat. Ez - és a halvány BMI - tehát technikai körülményékre vezethető vissza - mondta a Reuterstnek Balatoni András, az ING budapesti elemzője a magyarországi mutatót értékelve. Csehországban is van három nagy autógyár, így vélhetően az ottani gazdaságra is igaz lehet ez a megállapítás, ugyanakkor a cseh BMI érezhetően magasabb volna, mint a magyar.