Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az autógáz (liquefied petroleum gas - lpg) meghajtású járművek sorsa kérdésessé válhat más alternatív üzemanyaggal hajtott járművek előretörése miatt. Az uniós szabályozás ugyan technológiasemleges állásponton van, s nem tesz különbséget alternatív üzemanyagok között, a következő évtizedtől szigorodó kibocsátási szabályok miatt az lpg-hajtású járművek háttérbe szorulhatnak - írta az energetikai szakportál.

Egyelőre Európában a legszélesebb körben használt alternatív üzemanyag az lpg; a gázzal hajtott járművek aránya évente 5-8 százalékkal nő - derül ki a Európai Lpg Szövetség (AEGPL) adataiból. Az Európai Alternatív Üzemanyag Megfigyelőközpont (EAFO) adatai szerint az lpg-hajtású személyautók száma 2011-ben érte el a tízmilliós darabszámot - ma 12 millió ilyen autó található az uniós tagországokban, valamint Izlandon, Liechtensteinben, Norvégiában, Svájcban és Törökországban.

A legtöbb jármű, négymillió darab - a teljes mennyiség 35 százaléka - Törökországban található. Európában még Lengyelországban (és Olaszországban található egymillió darab feletti flotta. Őket követi Németország és Görögország, mintegy fél-fél millió járművel. A hatodik legnagyobb piac (200 ezer dara) Franciaország.

A töltőinfrastruktúra alapján szintén Törökország áll az élén, ami a töltőállomások számát illeti: tízezret meghaladó állomással.

A kormányok legtöbbször jövedékiadó-kedvezményt vagy visszatérítést nyújtanak.

Az Európai Bizottság (EB) technológia semlegesen álláspontot képvisel az alternatív üzemanyagokat illetően; egyiket sem helyezi a másik elé - írta a portál kérdésére a bizottság. Az alternatív üzemanyagok (töltőinfrastruktúrájának terjedését) szabályozó 2014/94-es uniós irányelv azért nem határoz meg egy minimum lpg-töltőállomás számot, mivel ennek az üzemanyagnak már van piaca.

Az lpg durván 10-12 százalék szén-dioxid-csökkentési lehetőséget rejt magában, ám széleskörű stratégiát nem alapoznak rá - mondta a portálnak Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.

Egyfelől a gyártókon múlik, hogy továbbra is kínálnak-e OEM plg járműveket, másrészt az alkatrészgyártókon, hogy kínálnak-e az új közvetlen befecskendezésű járművek átalakításához szükséges szetteket - írta az EB. A végső döntés pedig a tagországoké.

A Napi.hu együttműködik az NRGReport.com portállal.