A Fiat Chrysler Automobiles NV azt fontolgatja, hogy megválik a módosabb vevők igényeihez igazodó Alfa Romeo és Maserati márkáktól, továbbá a cégcsoporthoz tartozó részegységgyártóktól - adta hírül a Bloomberg az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva. Ezzel a lépéssel a cégcsoport a tömegautók gyártására koncentráló vállalattá válna, ami vonzóbbá tenné azoknak a versenytársainak a szemében, amelyek cégegyesülésen gondolkodnak.

Mennyit hozhatnak?

Becslések szerint a luxusautó-gyártás eladása hétmilliárd, a Magneti Marelli és más beszállítók értékesítése tovább ötmilliárd eurót hozhatna a Fiat Chrysler konyhájára. A Goldman Sachs bankház számításai szerint cégcsoport többi tagja nélkül a vállalat piaci értéke elérhetné az 50 milliárd eurót, míg jelenleg együtt 24,5 milliárd eurón áll ez a mutató. Ezt a feltételezést látszik alátámasztani, hogy a kiszivárogtatás után azonnal 2,4 százalékot erősödtek a Fiat részvényei a milánói tőzsdén.

Marchione-korszak

A végső döntést várhatóan leghamarabb a jövő év elején hozhatják meg, amikor a Fiat Chrysler vezérigazgatója, a 65 éves Sergio Marchionne ismerteti a vállalat legújabb ötéves stratégiai fejlesztési tervét. Marchionne már nem fogja végigvinni ennek végrehajtását, ugyanis 2019-ben távozik a cég éléről.

A vezetésével korábban végrehajtottak két igencsak sikeres divesztíciót: a teherautókat és traktorokat gyártó CNH Industrial NV-t 2011-ben, a Ferrari szuperautó-márkát 2016-ban adták el. A három önálló vállalat együtt 57 milliárd dollárt ér, miközben 2004-ben, amikor Marchionne átvette az olasz autógyártó irányítását, a teljes csoport mindössze hatmilliárd dollárt kóstált.

A kínai Great Wall a napokban jelezte, hogy érdekelné a Fiat Chrysler egy része vagy egésze, ezért a piac már nem a vállalat jövedelmezőségére figyel, hanem arra, hogy mennyit érhet, ha újabb részek válnak le róla - magyarázzák a helyzetet a BNP elemzői.

Kockázatok

Persze a leválasztás komoly kockázatokat hordoz, amelyek a nevük elhallgatását kérő informátorok szerint nem kerülik el a cégvezetés figyelmét. Az Alfa Romeo a korai szakaszában van annak az átalakításnak, amelynek végén globális luxusautó-márkává kellene válnia, ám eurómilliárdokra lenne még szükség ahhoz, hogy versenyképessé váljon e részpiac olyan óriásaival, mint a BMW vagy a Mercedes Benz.

Sem az Alfának, sem a Maseratinak nincs olyan vonzereje és rajongótábora, mint a Ferrarinak. Ezek a hiányosságok arra szoríthatják a Fiatot, hogy igyekezzen partnert találni prémium autói fejlesztéséhez. Ezt a kényszert erősíti, hogy hiába emelkedtek a cég részvényei 34 százalékkal idén, továbbra is a Fiat az egyik legolcsóbb autógyártó a Stoxx 600 Automobiles & Parts indexben képviselt autóipari cégek között.

A két patinás márka leválasztása lehetőséget kínálna arra is, hogy az olasz cég legendás tulajdonosa, az Agnelli család folytassa kiszállását az autógyártóból. Az elmúlt időszakban a családi vagyont kezelő társaság a viszontbiztosítási, illetve az ingatlanágazatban is megjelent és világossá tette, hogy csökkenteni akarja 24,5 százalékos részesedését a Fiat Chryslerben.