BUX
39359

Nyugati szankciók? Jót röhögtek a markukba az oroszok

Az Oroszország elleni nyugati szankciók kétélű fegyvernek bizonyultak, ugyanis a korlátozások miatt háttérbe szorult európai exportcégek helyét sokszor ázsiai partnerek vették át. Az orosz fél gyakran anyagilag is jobban jár az új üzletekkel.

Barabás Júlia, 2017. február 6. hétfő, 14:12

A Nyugat a Krím félsziget bekebelezése és a délnyugat-ukrajnai katonai beavatkozás után, 2014-ben vezetett be gazdasági szankciókat Oroszország ellen, ám két év után megállapíthatjuk, hogy Moszkva egyes esetekben nem hogy veszített volna ezek miatt, hanem kifejezetten jól járt anyagilag - adta hírül a newsweek.pl hírportál.

A korlátozások részeként elvágták Oroszországot a nyugati cégek fejlett hadiipari technológiáitól. Ezek nélkül az orosz hadsereg modernizációjának lehetetlenné kellett volna válnia. Moszkvai források, de külföldi szakértők is úgy vélik azonban, hogy ez a számítás nem vált be.

Mistral

Az egyik legkomolyabb csapás, ami az oroszokat érte, az volt, hogy Franciaország nem szállíthatott le két a Mistral típusú hajót. Ezeket végül Egyiptom vette meg, az oroszok pedig visszakapták Párizstól az üzletbe befektetett egymilliárd dollárjukat. Ez azonban még semmi: további milliókat is kerestek, ugyanis Egyiptom vett tőlük ötven darab KA-52 típusú helikopter, amelyek nélkül a Mistralok gyakorlatilag használhatatlanok lennének.

Dízelmotorok

A szankciók miatt az oroszoknak le kellett mondaniuk bizonyos német dízelmotorok importjáról. Gyorsan találtak azonban másik partnert, ugyanis a németek néhány évvel korábban eladták az érintett motorokat a kínaiaknak, akik lemásolták, és saját üzemeikben gyártják azokat. Moszkva és Peking aláírt egy importszerződést a kínai motorokról, amelyek passzolnak oda, ahova a német eredetiket szánták, viszont sokkal olcsóbbak.

Elektronika

Az elektronika és a szoftverek területén, amelyekre rakéták előállításához van szükség, a nyugati országok helyett Dél-Koreában és más délkelet-ázsiai országokban találtak új üzleti partnert. A szankciók legnagyobb vesztese az európai védelmi ipar lesz, különösen Franciaország és Németország hadiipari cégei. Ezért egyes uniós tagállamok vállalatai, például az olasz Iveco megtalálták a módját, hogy a korlátozások idején is együttműködjenek az oroszokkal.