BUX
38232

Rettenetes dolog történhetett Magyarországon (Die Welt)

A német nyelvű sajtóban több lap is írt az Origo hírportál főszerkesztőjének leváltásáról.

MTI, Napi.hu, 2014. június 6. péntek, 15:35

A Die Welt online kiadásában Felmondási hullám egy főszerkesztő kirúgása után címmel közölt írás szerzője, Boris Kálnoky kiemelte, kérdés, hogy van-e összefüggés az "Orbán miniszterelnök trónörököseként" számon tartott Lázár János külföldi útjairól egy hírportálon közölt cikkeknek és a portál főszerkesztőjének leváltása között.

Az Origón közölt írások ügyét ismertetve kiemelte, hogy "a magyar politikai abszurditások kincsesládájából való" Lázár János érvelése, miszerint azért fizette vissza vitatott utazásai költségeit, hogy ne derüljön ki, hogy kivel találkozott. Ennek alapján saját forrásból kell finanszírozniuk útjaikat mindazoknak, akik "titkos küldetést teljesítenek" Orbán Viktor megbízásából, ami "a politikai gyakorlat egészen új dimenzióit" veti fel - jegyezte meg Kálnoky.

A beharangozott reklámadóról illetve az Origó főszerkesztőjének leváltásáról, és a Magyar Telekomra gyakorolt feltételezhető nyomásról a magyar kormányzat részéről más német nyelvű lap is írt pénteken. Ezek között található egyebek mellett például a Basler Zeitung és a Neue Zürcher Zeitung, a Finanzen.net, a Taz.de, a DW, a Zeit Online, a Der Standard online

Hangsúlyozta, hogy fontos elválasztani egymástól a tényeket és a hangulatkeltést. Erre tett kísérletet a 444.hu hírportál - fűzte hozzá, kiemelve, hogy a beszámoló alapján "közvetve talán mégiscsak" történt nyomásgyakorlás a főszerkesztő leváltása ügyében. Ha ez így van, akkor "rettenetes dolog" történt Magyarországon, hiszen a történet azt jelentené, hogy "első alkalommal kasztrálnak egy magántulajdonban álló médiavállalkozást kormányzati parancsszóra", és a "tettestárs egy német konszern" - írta a Die Welt szerzője.

Politikai nyomás

A Süddeutsche Zeitung a pénteki számában A hallgatás címmel közölte Cathrin Kahlweit cikkét, aki kiemelte, hogy "a legújabb magyar sajtóválsághoz" vezető tényfeltáró munka "elvileg a hatékony és elkötelezett újságírás példája". Hozzátette: az Origo főszerkesztőjének leváltásával kapcsolatban a szerkesztőségből azt hallani, hogy túl erőssé vált a lapigazgatóságra nehezedő "politikai nyomás". Maga az eltávolított főszerkesztő nem nyilatkozhat, mint ahogy az érintett cikkek szerzője is azt közölte a müncheni lappal, hogy nem szabad mondania semmit, és lemondta a Süddeutsche Zeitung újságírójával megbeszélt találkozót az Origo egy vezető politikai szerkesztője is, aki távozott a portáltól és tájékoztatást akart adni "a botrányról", de egyelőre mégsem mondhat semmit - olvasható a beszámolóban.

Ugyanakkor Lázár János perrel fenyegeti az Origo leváltott főszerkesztőjét arra az esetre, ha "továbbra is híreszteléseket terjeszt a leváltásáról" - jegyezte meg Kathrin Kahlweit, kifejtve egyebek között, hogy Lázár János a tervezett reklámadóval kapcsolatban azt a bírálatot fogalmazta meg, hogy egyes médiumok megpróbálnak nyomást gyakorolni a kormányra. Ez azt jelzi, hogy "Orbán bizalmasának világában" a nyomásgyakorlás "csakis fordítva" történhet - tette hozzá a szerző.