Az elmúlt három hónapban átlagosan 8 százalékkal mérséklődtek a benzinárak globálisan, ez azonban nem egyenletesen oszlik meg az egyes országok között. Például a trenddel szemben Brazíliában 15 százalékkal többet kell dolgozni ugyanannyi üzemanyagért most, mint három hónappal korábban.

A világon Norvégiában kell a legtöbbet fizetni a benzinért, ráadásul az árak közel 5 százalékkal még emelkedtek is az elmúlt negyedben, így a skandináv államban alig valamivel kerül többe 1 liter benzin, mint 600 forint. Az olajtermelő ország jövedelmi viszonyai mellett (az átlagos napi jövedelem 272 dollár, vagyis több mint 61 ezer forint) azonban vásárlóerő-paritáson csak az 52. legdrágább a norvég üzemanyag. Így támogatni sem kell az árakat, az olajpénzeket pedig inkább az oktatási rendszerre és az infrastruktúrára költik.

A második helyen álló Törökországban valamivel ugyan olcsóbb a benzin, mint Norvégiában, azonban, miután az átlagos napi jövedelem mindössze 30 dollár (mintegy 6800 forint), így az 560 forint körüli literenkénti árat magasabbnak érezhetik a törökök. A török üzemanyagárak több mint felét adók teszik ki, miután az állam elsősorban fogyasztási adókkal igyekszik pénzhez jutni, részben a feketegazdaság nagy terjedelme miatt is. A dobogó harmadik fokán Izrael áll, átszámítva valamivel 550 forint fölötti árakkal. A közel-keleti államban komoly elégedetlenséget és politikai tüntetéseket váltott ki az üzemanyagok drágulása, ezért a kormány beavatkozott, és 2,9 százalékkal mérsékelte az árat június elsején - akkor még a globális trenddel szemben.

Venezuelába kéne menni

A top 10-ben található még Hongkong, Hollandia, Dánia, Olaszország, Svédország és Görögország. A skála másik végén nem meglepő módon olyan olajországok találhatóak, mint az Egyesült Arab Emírségek, Egyiptom, Kuvait, Szaúd-Arábia, vagy Venezuela. Utóbbi egyébként külön kategóriát képvisel még az alacsony benzinárakat kínáló államok között is, ugyanis 1 liter benzinért alig kell többet fizetni, mint 5 forintot, ez pedig még a nem túl magas, 30 dollár körüli napi jövedelmi átlaghoz mérten is aprópénz. A venezuelaiak a szociális ellátás részének tekintik a benzinárak masszív támogatását, olyannyira, hogy amikor legutóbb 1989-ben a kabinet megpróbálta mérsékelni a kedvezményeket, ami több száz ember haláával járó zavargásokba torkollott.

Magyarország a 22. helyen tartózkodik a listán, azonban a relatív, vásárlóerőt is figyelembe vevő összehasonlítás szerint a magyaroknak a 15. legdrágább a benzin a vizsgált 60 országban, miután a napi átlagos jövedelem 36 dollár (valamivel több mint 8100 forint). A Bloomberg 407 forint körüli benzinárat ad meg (egyebek mellett az IMF-re, az OECD-re, illetve a Világbankra támaszkodva), vagyis júliusi eleji adatokat vet össze - azóta pedig ismét 430 forint körüli szintre emelkedett a 95-ös hazai átlagára. A negyedév során 12 százalékkal csökkent az ár, így alakult ki a maitól jóval elmaradó tarifa.

Nekünk fáj a legjobban

Az abszolút ár Szlovákiában ugyan valamivel meghaladta a hazait a vizsgált időszakban (körülbelül 415 forint) és 20. a listán, azonban a magasabb személyes jövedelmek (47 dollár naponta = valamivel több mint 10 600 forint) miatt ez viszonylag kisebb terhet jelent az ottani fogyasztóknak, így ezen a listán csak 21. északi szomszédunk.

A térség országaiban vásárlóerő-paritáson mindenhol olcsóbb a benzin, mint Magyarországon, és Szlovénián kívül abszolút értelemben is - Ausztriában is, ahol pedig az átlagos napi személyes jövedelem 132 dollár (körülbelül 30 ezer forint), közel négyszerese a magyarországinak.