Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az amerikai hírszerzés névtelenül nyilatkozó illetékesei helyi idő szerint kedden tájékoztatták erről Washingtonban a sajtó képviselőit. A legkézenfekvőbb magyarázat az, hogy tévedésből történt (a gép lelövése), és a rakéták rosszul kiképzett emberek indították - mondta a hírszerzés egyik illetékese, és felhívta a figyelmet arra, hogy az orosz gyártmányú Buk légvédelmi ütegek kezelése kellő tudást és gyakorlatot igényel.

Az amerikai hírszerzésnek nincs bizonyíték arra, hogy az orosz kormánynak közvetlenül köze lett volna a tragédiához. Mint mondták: valószínű, hogy a maláj gépet Buk (NATO kódja: SA-11) típusú rakétával lőtték le az Oroszország által támogatott szakadárok, és Moszkva a felfegyverzésükkel teremtette meg a feltételeket a gép megsemmisítéséhez.

Az amerikai hírszerzés elismerte, nem tudja, hogy a rakétát kilövő szakadárok Oroszországban kaptak-e kiképzést vagy orosz szakértők segédkeztek-e rakétaindításban, és a légvédelmi üteget kezelők neve sem ismert számára.

A washingtoni tájékoztatón azzal vádolták Oroszországot, hogy folytatja a szakadárok felfegyverzését, légvédelmi fegyvereket és harckocsikat szállít nekik. A hírszerzés összesítése szerint a szakadárok eddig egy tucat ukrán harci gépet lőttek le.

Röviddel az amerikai hírszerzés washingtoni tájékoztatója előtt az Egyesült Államok ukrajnai nagykövetsége nyilvánosságra hozott egy műholdas térképet, amely a rakéta röppályáját ábrázolja. A diplomáciai külképviselet Facebook-oldalán látható térképen be van jelölve a rakéta becsapódásának és a gép lezuhanásának a helye is, továbbá a rakéta és a gép típusa is kiolvasható belőle. Az UNIAN hírügynökség azt írja, hogy a térképen láthatók is megerősítik azt a feltételezést, miszerint a maláj gépet Buk típusú föld-levegő rakétával lőtték le a szakadárok ellenőrzése alatt álló donyecki területről. Az Egyesült Államok kizárja azt a lehetőséget, hogy a tragédiát az ukrán hadsereg kötelékében lévő Buk-rakéták okozták volna.

A Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó járata a múlt csütörtökön zuhant le a kelet-ukrajnai Donyeck megye szakadárok kezén lévő részében, a gépen tartózkodó 298 ember - közöttük 193 holland állampolgár - életét vesztette.

Oroszország átadta bizonyítékait

Oroszország átadta az Európai Uniónak a maláj utasszállító kelet-ukrajnai katasztrófával kapcsolatos információit - közölte Vlagyimir Csizsov, Moszkva uniós nagykövete. Az orosz hírügynökségek szerdára virradóra idézték a diplomatát, aki szerint az orosz fél kedden továbbította a védelmi tárca adatait, de Brüsszelben egyelőre nem reagáltak.

"Csak az Egyesült Államok részéről érkezett válasz, és teljesen megjósolható volt: kételkedve fogadták az orosz adatokat. Ehhez van joguk, de amennyiben kételkednek, akkor rendelkezésre kellett volna bocsátaniuk saját bizonyítékaikat, de ezt egyelőre nem tették meg. Hozzáteszem, hogy ilyen helyzetekben az amerikaiak sosem nem mutatnak fel tényszerű bizonyítékokat, arra hivatkozva, hogy hírszerzési információkról van szó, amelyek kompromittálhatják forrásaikat" - mondta Csizsov.

Az orosz diplomata emlékeztetett arra, hogy az Egyesült Államok egy hasonló botrány középpontjába került 1988 júliusában, amikor Vincennes nevű hadihajója tévedésből lelőtte az iráni légitársaság Dubajba tartó utasszállító repülőgépét. Az incidensben a fedélzeten tartózkodó mind a 290 ember, köztük 66 gyerek életét vesztette. Csizsov felhívta a figyelmet arra, hogy akkoriban George Bush amerikai elnök azt mondta, hogy sosem kér bocsánatot az Egyesült Államok nevében, bármit is mutatnak a tények.

Az orosz védelmi tárca hétfőn tájékoztatott arról, hogy a kelet-ukrajnai tragédia idején a maláj utasszállító közelében közelében, attól 3-5 kilométeres távolságra egy ukrán harci gép - feltételezhetően egy SzU-25-ös vadászbombázó - repült. Adatai szerint a katasztrófa napján a lázadók kezén lévő térség közvetlen közelébe vezényeltek egy Buk-üteget, majd a gép lezuhanása után elszállították onnan sietséggel, ráadásul pont július 17-én, vagyis a katasztrófa napján működtek a legnagyobb intenzitással az ukrán légvédelem lokátorai.

Az amerikai hírszerzés helyi idő szerint kedden tájékoztatta újságírókat arról, hogy a kelet-ukrajnai szakadárok lőtték le, feltehetően tévedésből öt nappal ezelőtt a maláj utasszállító repülőgépet, de nincs bizonyíték arra, hogy az orosz kormánynak közvetlenül köze lett volna a tragédiához. Moszkva a lázadók felfegyverzésével teremtette meg a feltételeket a gép megsemmisítéséhez. A hírszerzés tájékoztatójával nagyjából egy időben az Egyesült Államok ukrajnai nagykövetsége nyilvánosságra hozott egy műholdas térképet, amely a rakéta röppályáját ábrázolja, és a rajta láthatók ugyancsak azt a feltételezést erősítik, hogy a maláj gépet Buk típusú föld-levegő rakétával lőtték le a szakadárok ellenőrzése alatt álló donyecki területről. A nagykövetség szerint kizárt, hogy a tragédiát az ukrán hadsereg kötelékében lévő Buk-rakéták okozták volna.

A maláj szakértők Hollandiának adták át a fekete dobozokat

Malajziai szakértők holland kollégáiknak adták át az öt napja Kelet-Ukrajnában lelőtt maláj utasszállító fekete dobozait - közölte szerdára virradóra a holland külügyminisztérium. Tájékoztatásuk szerint az MH17-es járat két fekete dobozát a kijevi repülőtéren kapta meg a katasztrófa kivizsgálását irányító holland biztonsági hivatal (OVV).

A repülési adatokat, illetve a pilóták és az irányító központ kommunikációját rögzítő berendezéseket ezután a nagy-britanniai Farnboroughba viszik, ahol le tudják olvasni a berendezések által tárolt adatokat, és megpróbálnak fényt deríteni a katasztrófa pontos okára. A holland minisztérium szerint az OVV képviselői több ország szakértőivel együtt, egy belga katonai géppel fogják Farnboroughba szállítani őket.

A fekete dobozokat keddre virradóra adta át Alekszandr Borodaj, az egyoldalúan kikiáltott, úgynevezett donyecki népköztársaság miniszterelnöke saját hivatalában maláj szakértőknek. A két fél az átadást rögzítő jegyzőkönyvet is aláírt. A maláj fél ebben ígéretet tett arra, hogy a berendezéseket megvizsgálhatják a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szakértői is. Mohamed Sakri ezredes, a maláj nemzetbiztonsági tanács tagja azt mondta, hogy mindkét fekete doboz jó állapotban van. Szakértők azonban nem tartják valószínűnek, hogy a bennük tárolt információkból következtetni lehet majd arra is, hogy kik lőtték le a gépet.