A német autópályákat használó külföldi autósokra akár 100 eurós (30 ezer forint) útdíj vár, ha az új német kormány, majd a parlament elfogadja a közlekedési minisztérium javaslatát, amelyet kiszivárogtattak a sajtónak. A tervezet lényege, hogy a német vezetőknek gyakorlatilag továbbra sem kell majd fizetniük, azaz olyan módszert találtak a tárca szakértői, amellyel legálisan megkerülhetik az uniós állampolgárok diszkriminációját tiltó direktívát.

A németek az Ausztriából ismert útdíjrendszert vennék át, amelynek lényege, hogy az az autós, aki elmulasztja kiragasztani az autópályadíj kifizetését igazoló matricát a szélvédője belső felére, komoly büntetést kockázat. A matricák érvényben lehetnek meghatározott ideig vagy lehetővé tehetik adott távolság megtételét. A tervezet szerint díjfizetési kötelezettség a német autósokra is vonatkozna, ugyanakkor nekik lehetővé tennék, hogy az útdíjra kifizetett összegeket levonják éves útadójukból.

Káposzta és kecske

Így az uniós kecske is jóllakna, hiszen minden uniós polgár fizetne az autópálya-használatért, és a német káposzta is megmaradna, miután a hazai autósok gyakorlatilag mentesülnének ez alól a teher alól. Slim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési biztosa egy kérdésre adott írásos válaszában úgy nyilatkozott, hogy szerinte ez a megoldás nem sérti a diszkriminációt tiltó uniós elvet.

A közlekedési minisztériumból kiszivárgó információból az is kiderül, hogy az új díjat politikai döntés nyomán vezethetik be. Az ügy része a koalíciós tárgyalásoknak. A konzervatív CDU testvérpártja a bajor CSU választási ígéretei között szerepelt a külföldiekre vonatkozó autópályadíj bevezetése - állítólag a részükről ez a koalíciókötés feltétele.

Kétszer fizetnek a külföldiek

A tárca közleménye szerint a befolyó pénzt a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére fordítanák. A német autópálya-hálózat állapota az elmúlt években számottevően romlott - derült ki korábban a német gazdaságkutató intézet jelentéséből.

A német autóklub, az ADAC ellenzi a díjfizetést, mert úgy véli, hogy a Németországot átszelő autósok most is részt vállalnak a helyi közteherviseléshez, ugyanis kifizetik az autójuk tankjába töltött benzin árába foglalt adót. Az új díj esetén a kivételek érvényesítése bonyolultabb lehet, mint a befizetések elszámolása, mivel a külföldiek csupán öt százalékát adják a német autópályákat koptató autók vezetőinek.