BUX
38018

Végre valami, amiben nem a magyarok az utolsók

A varsói kormány azon sopánkodik, hogy Lengyelország leszorul a dobogóról az autógyártásban folyó régiós versenyben. Az hagyján, hogy a csehek verik őket, de már a szlovákok és a magyarok is előrébb járnak.

Barabás Júlia, 2017. június 23. péntek, 19:47

Lengyelország a járműipar fellegvára marad - biztosított mindenkit Mateusz Morawiecki miniszterelnök-helyettes a Gazeta Wyborcza tudósítása szerint. Ezzel a magabiztossággal igyekezett kompenzálni, hogy Magyarország várhatóan rövidesen letaszítja a lengyeleket a dobogóról a kelet-közép-európai autógyártásban folyó versenyben.

Lengyelország gazdasági fejlődési stratégiájában eddig nem kapott nagy hangsúlyt a járműgyártás, de immáron a kormány is kezdi érzékelni az ágazat jelentőségét. Ezt mutatja, hogy az idetartozó cégek exportja meghaladta a 100 milliárd zlotyt (7,3 ezer milliárd forint) Az egyik vállalat elektromos autóbuszokat gyárt és tavaly a Daimler és a Toyota is beruházott az országban.

Fagyos lehelet

Mindez szép lenne, ám az a lengyelek gondja, hogy a személyautók gyártásában egyre lejjebb csúszik az országuk. Pedig az elmúlt tíz évben a legnagyobb gyártó címéért versenyzett. Az még hagyján, hogy a csehek 2009-ben több mint egymillió autó gyártásával átvették a vezetést (tavaly már 1,43 millió személyautó gördült le a cseh futószalagokról).

Az viszont már sajnálatos lengyel szempontból, hogy az ötmilliós Szlovákia is előzte őket öt évvel ezelőtt. Tavaly 1,04 millió autót állítottak elő, miközben a lengyelek nem egész 571 ezer autóval kullogtak mögöttük. Ráadásul a nyakukon érezhetik a magyarok hideg leheletét: 2016-ban már Magyarországon is 520 ezer autó készült az Audi, a Mercedes és a Suzuki gyáraiban.

Hideg csapás

A Mercedes többet ruház be kecskeméti gyárába, mint lengyelországi üzemébe, aminek eredményeként évi 150 ezer autóra növelheti kapacitását.

Az Audi új modellek előállítását viszi Magyarországra. A Suzukinál befejeződött korszerűsítéssel évi 300 ezer darabra nő a gyártási kapacitás. Ugyanakkor van olyan terület, ahol már előznek a magyarok: bár tavaly a lengyel járműipar történetében először az export értéke meghaladta a 23 milliárd eurót, a magyaroké több mint 24 milliárd volt.