Vita robbant ki a közmédiáról Csehországban

Nem akarja a cseh közmédia államosítását, és síkraszáll a jelenlegi rendszer fenntartása mellett a hétvégi csehországi képviselőházi választások győztese, a jobbközép ANO mozgalom - írja az MTI.
Szász Péter, 2017. október 24. kedd, 21:34

A köztelevízió és a rádió kap ugyan állami támogatást, de döntő mértékben az előfizetési díjakból és a reklámdíjakból tartja fenn magát.

Természetesen senki semmit sem akar államosítani. A rendszerünk világos, és mi ezen semmit sem akarunk változtatni" - jelentette ki Andrej Babis, (képünkön) az ANO mozgalom elnöke, aki várhatóan kormányalakítási megbízatást kap Milos Zeman államfőtől.

A csehországi közmédia jogi helyzetének esetleges megváltoztatását Tomio Okamura, a Szabadság és Közvetlen Demokrácia (SPD) mozgalom elnöke vetette fel a közrádióban sugárzott interjújában.

A közszolgálati cseh rádiónak és a televíziónak gondjai vannak az átlátható gazdálkodással, és "ezt mi meg akarjuk változtatni" - mondta Okamura a közrádiónak. "Ez azt jelenti, hogy meg akarjuk szüntetni az előfizetési díjakat, államosítani akarjuk a médiát, hogy a legfelsőbb számvevőszék ellenőrizhesse gazdálkodásukat" - fejtette ki az SPD elképzeléseit Okamura. Hozzátette: ha mozgalma hatalomra kerül, kiemelt figyelmet fordít a közmédiára. A SPD 22 mandátummal a negyedik helyen végzett a választásokon.

Tomio Okamura elképzelését a közszolgálati média állami médiává való változtatásáról a cseh közszolgálati televízió és a rádió, illetve a parlamenti politikai pártok döntő többsége is azonnal elutasította, és a sajtószabadság, a demokrácia elleni támadásnak minősítette. Támogató véleményt csak az államfő szóvivője, illetve Cseh- és Morvaország Kommunista Pártja (KSCM) fogalmazott meg.

"Tomio Okamura kijelentései a demokrácia elveit veszélyeztetik" - mondta René Zavoral, a Cseh Rádió vezérigazgatója. A Cseh Televízió nyilatkozatában felszólította a politikusokat, hogy védjék meg a demokrácia elveit és a sajtószabadságot.

"A csehországi közszolgálati médium erős, független, és semmi esetre sem szolgál ki politikai vagy gazdasági érdekeket" - áll Petr Dvorák, a Cseh Televízió vezérigazgatójának nyilatkozatában.

"Nem szabad megengedni, hogy a cseh közszolgálati média a politikai hatalomnak legyen alárendelve. A Cseh Rádió és a Cseh Televízió küldetése, hogy a politikai hatalmat ellenőrizze" - olvasható a cseh újságíró szövetség nyilatkozatában.

A havi előfizetési díjak fizetésének esetleges megszüntetése már korábban is felmerült, és hosszú ideje nyilvános viták tárgya. "A köztársasági elnök úr a közelmúltban beszélt a Cseh Televízió szerepéről, és úgy véli, hogy a díjak megszüntetése határozottan jót tenne a Cseh Televíziónak" - válaszolta keddi sajtótájékoztatóján egy kérdésre Jirí Ovcácek elnöki szóvivő.

Csehországban közszolgálati jogi státusza a Cseh Televíziónak, a Cseh Rádiónak és a CTK hírügynökségnek van.

A minden háztartásra kötelező havi előfizetési díj a televízió esetében 90 korona (1044 forint), a rádiónál 45 korona (522 forint).

A cseh hírügynökség a kilencvenes évek közepe óta, amikor a CTK vezetése éppen a hírügynökség szerepének eltérő értelmezése miatt összeveszett a Václav Klaus vezette akkori jobboldali kormánnyal, gazdaságilag önálló, és kizárólag a tevékenységéből szerzett jövedelemből tartja fenn magát, állami támogatást nem kap. Hasonló problémák következtében jelenleg feszült a viszony a televízió és a rádió, illetve Milos Zeman államfő között. Zeman ezért néhány éve ignorálja a köztelevíziót és a közrádiót, és csak néhány kiválasztott kereskedelmi médiumnak nyilatkozik.

Címlapkép: AFP /MICHAL CIZEK

HOZZÁSZÓLÁSOK