A BMW a következő Nokia?

Sokan megkongatták a vészharangot a dízelbotránnyal küszködő német autógyártók felett az elmúlt időszakban, amely az elektromos meghajtású autókat gyártó Tesla előretörését hozta. Vajon a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártójából néhány év alatt semmivé vált Nokia sorsa vár rájuk is?
Komócsin Sándor, 2017. augusztus 4. péntek, 14:54

Vegyük le egy pillanatra a tekintetünket az autószalonok csillogó kínálatáról és vessük a kopogós üzleti adatokra - ajánlja olvasóinak Leonid Bershidsky, a Bloomberg Berlinben dolgozó publicistája.

Az elektromos autókat gyártó amerikai Tesla az idei második negyedévben 1,16 milliárd dollár veszteséget könyvelt el, míg német BMW 1,75 milliárdos pozitívummal zárta ezt az időszakot.

Ez az óriási különbség azonban mit sem számít, ha az utóbbi csak egy kihalásra ítélt dinoszaurusz utolsó lélegzetvétele volt.

A két vállalat piaci kapitalizációja ugyanis nagyjából azonos, ám míg a BMW-é alig változott az év eleje óta, a Tesla több mint ötven százalékkal hizlalta tőzsdei értékét.


Vészjósló hasonlat

A bajor cég alaposan megszenvedi a német autógyártók dízelbotrányát, nevezetesen, hogy gázolajjal hajtott motorjaik jobban szennyezik a levegőt, mint amennyit a cégek bevallottak. Ettől eltekintve is olyan vállalatnak látszik, amely egy letűnőben lévő technológia, a belső égésű motorok használatának rabja (míg a Tesla az elektromos meghajtással a jövőt képviseli).

A vészmadarak azt mondják, hogy a német autógyártók ott tartanak most, ahol a Nokia tartott 2007-2008-ban, az Apple első iPhone-jainak megjelenésekor. A finn nagyvállalat akkoriban a mobiltelefon-gyártás koronázatlan királya volt, ám nem tudott váltani a hagyományos mobilokról az okos telefonokra, ezért az új technológia egyszerűen kiradírozta a piacról.

Ne szaladjunk előre

A károgók úgy értelmezik a német autóscégek és a kormány dízel-csúcstalálkozóját, hogy a vállalatok megetették az ország vezetését azzal a javaslatukkal, miszerint egy egyszerű szoftverfrissítéssel megoldják ötmillió autó túl magas károsanyag-kibocsátását. Ezzel elodázzák, hogy a német városok önkormányzatai kitiltsák dízelmotoros autóikat a belvárosokból.

A kormány azonban csak azt akarja, hogy az autógyártók betartsák a környezetvédelmi szabályokat, és a Volkswagen borzalmas lebukása után javult a helyzet ezen a téren. A brit Emission Analytics, amely valós körülmények között vizsgálja az autók környezeti hatásait, például pozitív eredményről számolt be. A tesztjein húsz német dízelmodell megfelelt az Euro 6-os norma nitrogén-oxid-kibocsátási előírásának.

Összehasonlítás

A Free University of Brussels munkatárasa, Nils Hooftman és munkatársai 2016-os tanulmányukban összevetették a belsőégésű és az elektromos motorok technológiájának teljes környezeti hatását. A Belgiumban végzett elemzés azt találta, hogy az utóbbiak hatszor jobban teljesítettek, mint az Euro 6-os dízelek és 15-ször jobban, mint a 2005-ig gyártott Euro 4-esek.

A Benelux állam azonban nem tipikus: áramtermelésének 40 százaléka nulla szén-dioxid-kibocsátású nukleáris erőművekből, 21 százaléka importból származik. Ha figyelembe vesszük a viszonylag nagy kibocsátást okozó akkumulátorgyártást is, valamint azt, hogy például Németország vagy az USA áramtermelése több légszennyezéssel jár, akkor elolvad az említett hatszoros különbség.

Nem kell kapkodni

Más szóval az elektromos autók akkor verik ronggyá környezetvédelmi szempontból hagyományos versenytársaikat, amikor az áramot megújuló forrásokból állítják elő. És ez az átállás időbe telik - a német szabályozás ennek szellemében tette 2030-ra az elektromos és hibrid meghajtásra való átállás időpontját.

Ezért bár erőteljes marketinggel meg lehetne próbálni meggyőzni az autósokat arról, hogy a környezeti problémák miatt izibe át kellene állniuk a dízeles és benzines járművekről az villanyautókra, ám ez nem ígér sok sikert. Valószínűbb, hogy lelassul a dízelautók visszaszorulása, azaz megáll részesedésük csökkenése az újautó-eladásokban.

Lehet, hogy gyorsítani kell

Ha nem így történik, és a helyüket nem benzinesek veszik át, akkor a hagyományos gyártóknak valóban fel kell pörgetniük az átállást. Csakhogy Bershidsky szerint ez nem gond. Emlékeztet arra, hogy a BMW olyan futószalagokat tervez, amelyeken felváltva lesz képes tradicionális, hibrid és elektromos meghajtású autókat gyártani, ami megkönnyíti az alkalmazkodást a piaci igényekhez.

Eközben a berlini kormány bábáskodása mellett megkezdődött egy a Tesláéval összehasonlítható, óriási akkumulátorgyár építése és a cégek maguk is beszálltak ebbe a bizniszbe.

Nem lesz Nokia-pillanat?

A helyzet tehát végső soron a következő. Az autóipari technológiaváltás nem olyan gyors, mint amilyen az okos telefonok térhódítása volt, ami kivégezte a Nokiát. A német autógyártók nincsenek végzetes technológiai lemaradásban egy olyan nagy ellenféllel szemben, mint a Tesla - szemben a finn céggel, amely sehol sem volt az Apple-höz képest.

Végül az autóipar túl fontos Németországnak ahhoz, hogy magára hagyják. Nyilvánvaló a különbség a berlini és a helsinki kormány lehetőségei között. Az utóbbi erőtlen lett volna ahhoz, hogy átsegítse a bajain a Nokiát.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Warlock, 2017.08.07 11:50

@matyi2010: "(nagyjából ennyit veszít egyébként a Tesla minden autón)."

Ezt ki mondta? Honnan van ez az urban legend?

"Valószínűleg egyszerűbb a VW-nek vagy a Mercedesnek elektromos hajtást fejleszteni, "

És ez a kis cég utcahosszal jár a nagyok előtt minden fő fejlesztési irányon. Remélem most már kezditek látni, miért értékelt ennyire a tőzsdén, noha nem volt még nyereséges...

"Ennek ellenére a többi multi mégsem ezen dolgozik gőzerővel,"

Hanem mi az öreganyámon dolgozik? Renault-Nissan, Toyota, VW, BMW, Audi, Daimler, GM, KIA, soroljam??? Mind az elsőszámú elektromos autógyártó akar lenni pár éven belül, mind ezt nyilatkozták. Néhány üzemanyagcellás fejlesztéstől eltekintve (amit később elvetettek), mind a Tesla által képviselt irányban halad... messze a Tesla mögött... Miket hordasz itt össze főnök? :DDDD
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2017.08.07 10:58

@Bahnsteig_Eins:
"Önmagában az, hogy egy masszívan veszteséges, fennállása óta sohasem nyereséges cég többszáz százalékos árfolyamnyereséget tudott elérni a tőzsdén, mutatja az ostoba, média által behülyített amerikai birkák ítélőképességé(nek teljes hiányá)t."
Amikor Te az orosz gáz és olajrészvényeidre (?) hivatkozol, akkor nem csak a pillanatnyi árfolyamokban gondolkozol, hanem hogy mekkora potenciál van a növekedésre. Az elektromos autók gyártásában nagy potenciál van... Úgy gondolják. Hogy ez megtévesztés miatt van így, vagy jó üzlet, majd kiderül. Szerintem utóbbi.
Az meg hogy egy cég veszteséges tartósan, nem jelent semmit. Az USA-ban nincs törvény, hogy 3 évig lehet veszteséges valaki, csak magyarisztánban.
Ha egy cég annyit ruház be, mint a Tesla, és hozzá elegendő forrást tud bevonni akár részvények kibocsátásával, akár hitelekkel, akkor lehet vastagon veszteséges tartósan, miközben a cég értéke dinamikusan nőhet.
Egyébként megjegyzem, hogy számos más "hagyományos" autógyártó konszern is talpon van akár 5-10 folyamatos veszteség után is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2017.08.07 10:42

@matyi2010:
A belsőégésű motorral hajtott autók és a repülés és mér rengeteg más dologról el lehet mondani, hogy "úri hóbortként" indultak. Mai szemmel aztán technikatörténeti pillanatoknak gondoljuk ezek megalkotását és teljesen természetes, hogy bárki számára elérhető áru, vagy szolgáltatásban jelennek meg.
Egyre valószínűbb, hogy az elektromos autózás is ilyen lesz. Aki most ebbe idejében beszáll, az megalapozza a jövőjét.

Az elektromos hajtással éppen az a "gond", hogy sokkal kevesebb fejlesztési költséget igényel, mint a belsőégésű motorok esetében. Egy csomó korábbi fejlesztés értelmét veszti, a technika önmagában sokkal egyszerűbb, gyártása is egyszerűbb. A régi nagy autógyártó konszerneknek éppen azzal van problémája, hogy nem védi meg őket a piacon az a szellemi és pénztőke, amibe pl. egy motor és hajtáslánc fejlesztés került. Egy villanymotor és egy másik gyártó villanymotorjának hatásfoka között nem lesz akkora hatásfok különbség. Míg eddig az autómotor és hajtáslánc "fődarab" volt, ami lényegében meghatározta az autót, az elektromos hajtásnál alkatrésszé silányulnak. Belátható időn belül megjelennek a sima elektromos motorokat gyártó cégek és ezzel párhuzamosan az akkumulátorokat gyártók is. Mindkettőre vannak már jelek, rámozdultak (pl. Samsung). És persze ezután majd jönnek cégek akik "csak" az autókat gyártják az alkatrészekből és csomagolják. Na ez lesz a veszte azoknak a konszerneknek, akik ma nem állnak ennek az élére.
Aztán arról se felejtkezzünk el, hogy az elektromos autók karbantartása mennyivel olcsóbb, élettartama mennyivel hosszabb!
Komoly iparági forradalom előtt állunk nem kevés társadalmi hatással, hiszen az autóiparban és szolgáltatásokban milliós leépítések lesznek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2017.08.07 09:48

Warlock, 2017. augusztus 7., hétfő 8:50

A Tesla sikereinek a titka egyetlen felismerés: az elektromos autókkal nem a fillérbaszó panelprolikat kell megcélozni, hanem azokat a milliomosokat, akik lelkiismeretük megnyugtatására szívesen adnak húszezer dollárral többet, mint amennyit ér (nagyjából ennyit veszít egyébként a Tesla minden autón).
Egy autó a motoron kívül sok mindenből áll: ezek fejlesztésében (futóművek, biztonsági berendezések,karosszéria) évszázados előnnyel rendelkeznek a versenytársak, még két-három évtized alatt is nehéz ezt behozni.
Valószínűleg egyszerűbb a VW-nek vagy a Mercedesnek elektromos hajtást fejleszteni, mint a Teslának ezeket és ezen túl világszerte jól működő vevőszolgálatot, szervizhálózatot, alkatrészellátást kiépíteni.
Ennek ellenére a többi multi mégsem ezen dolgozik gőzerővel, még mindig Merkelt is meggyőzik hogy az ő vélt érdekeiket képviselje a kínai kormány elektromos autózást drasztikus eszközökkel támogató terveivel szemben.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Warlock, 2017.08.07 08:50

@Bahnsteig_Eins: "Önmagában az, hogy egy masszívan veszteséges, fennállása óta sohasem nyereséges cég többszáz százalékos árfolyamnyereséget tudott elérni a tőzsdén, mutatja az ostoba, média által behülyített amerikai birkák ítélőképességé(nek teljes hiányá)t. "

Vezettél már Teslá-t arany gyerek? Én igen... Megsúgom neked állástalan, ruszkijában megszerzett vagyonát felélő oldschool, magyarországi kommunista ipart visszavágyó, nyugdíjasgyűlölő, alkoholista, dohányos, tizenéves amerikai ipari hulladékokat luxusautónak vélő olajmérnök barátom, hogy mint tudod, olajból egyszercsak kifogyunk... tudod... köll vmi más helyette, hogy tudjunk közlekedni... vágod-e?

Nos, ha láttál (volna) Teslá-t, és vállalati gazdaságtanhoz is konyítanál kicsit az olajbányászat mellett, akkor tudhatnád, hogy miért nem nyereséges a cég, és ennek ellenére miért szárnyalnak a részvényei: kicsi, embrióállapotban van, és óriási fejlesztéseket kezdett, amik a jelen méretén túlmutatnak. Ugyanakkor a fejlesztéseinek iránya emberek tömegeit győzte meg arról (ők azok, akiket lebirkáztál ha ha ha), hogy ha ebbe a cégbe fektetik a pénzüket, az jó üzlet lehet, mert a jövőbe fektetnek be... Így működik ez, olajos ruszkikám... HA HA HA
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: http://www.napi.hu/info/adatvedelem.html