A hibridek miatt drágulhatnak a ritka fémek

A hibrid gépkocsik népszerűek üzemanyag hatékonyságuk miatt, ám gyártásukkor rengeteg ritka földfémet használnak fel; a kínálat stagnálása és a kereslet robbanásszerű növekedése érzékenyen érintheti a gyártókat.
NAPI, 2009. augusztus 31. hétfő, 15:53

A Toyota Prius hibridautó elektromotorjához 1 kilogramm neodíniumra, akkumulátorához pedig 10-15 kilogramm lantánra van szükség, és ez a mennyiség a jövőben nőni fog. A Toyota ugyanis a Prius üzemanyag hatékonyságának megduplázására készül, amihez motoronként kétszer több úgynevezett ritkaföldfémre lesz szükség.

A legkülönbözőbb elektromos gadgetekben és szélturbinákban is használt ritkaföldfémek, például a neodínium és a lantán a periódusos rendszer egy kevésbé ismert osztályát képzik.

A Prius a világ legnépszerűbb hibrid gépkocsija, melyből a japán cég 2010-től évente 1 millió darab eladását tervezi világszerte.

A világ ritka földfémek iránti kereslete néhány év múlva több tízezer tonnával haladhatja meg a kínálatot, ha nem létesülnek újabb termelőhelyek. A korábbi fő exportőr Kína kivitelei ugyanis vészesen csökkennek, mióta ritka földfémek termelésének egyre nagyobb hányadát belföldi keresletének kielégítésére kell, hogy fordítsa.

A világgazdasági kínálat csökkenésére adott első válaszlépések Amerikából érkezhetnek, 2012-re ugyanis Kaliforniában új ritkaföldfém bánya nyitását tervezik. A Reuters értesülései szerint pedig a japán vállalatok élénk érdeklődést tanúsítanak Kanada és Vietnam nyersanyagforrásai iránt.

HOZZÁSZÓLÁSOK