BUX
39279

A románoknak még a tizede sem vásárol a neten

Gyorsan nő, de még így is gyerekcipőben jár Romániában az internetes kereskedelem.

Barabás T. János, 2016. március 4. péntek, 15:41

A romániaiak mintegy 8 százaléka vásárol a világhálón - írta a maszol.ro. A statisztikai hivatal és a webáruházak adatai alapján tavaly 2,7 millióan vették igénybe az elektronikus kereskedelem nyújtotta lehetőségeket - 1,4 milliárd euróért vásároltak a neten, ami jelentős, 30 százalékos növekedést jelent az előző évihez képest.

A webáruházak látogatói közül legtöbben, 37,6 százalék, ruhaneműt és lábbelit vásárolnak. majd az elektronikai- és elektrotechnikai termékek, a kozmetikumok és illatszerek, majd pedig a számítógépek és mobiltelefonok következnek.

Az első romániai webáruházak 1996 tájékán jelentek meg, s jellemzően könyvek és cd-k árusításával foglalkoztak. A 2000-es évek elején aztán feltűntek az elektromos-, elektrotechnikai- és számítástechnikai termékekre szakosodott kereskedelmi portálok, s jó ideig ezek az árucsoportok voltak az internetes kereskedelem húzóágazatai.

Háztartási- és számítástechnikai termékekkel indult a piacvezető romániai webáruház, az eMag is, amely immár széles áruskálát kínál, illatszerektől kutyaeledelig, s piaci részesedése tavaly 60 százalék körül volt. A jelenleg dél-afrikai tulajdonban levő vállalat jelen van már a magyar, a bolgár, és a lengyel piacon is.

Európában a britek vásárolnak leginkább az internetről, a szigetország online kereskedelmének a forgalma tavalyelőtt 127 milliárd euró volt. Ezzel mérföldekkel megelőzi a 71 milliárd eurós forgalmat produkáló német és az 56,8 milliárd eurós francia piacot. Az oroszok 18,8 milliárd euróért vásároltak az internetről, míg a magyarországi online kereskedelem volumene a maszol.ro szerint 0,91 milliárd euró volt. Lakosságarányosan a magyarországi netes kereskedelem lényegesen fejlettebb, mint a romániai.