Továbbra is a Toyota Motor Corp. a világ legnagyobb autógyártója. Az első negyedévben leányvállalataival, a kisebb teherautókat gyártó Hinóval és a mimiautóiról ismert Daihatsuval együtt 2,58 millió autót értékesített - jelentette a Bloomberg. A japán vállalat idén több mint 10 millió autó értékesítését tervezi, ami eszerint össze is jöhet. Ennek a határnak az átlépése eddig egyetlen cégnek sem sikerült az autógyártás történetében.

A második helyen osztozik a német VW és az amerikai GM 2,4-2,4 millió autó eladásával. Az előbbi nem közölt adatokat a MAN és a Scania teherautó-gyártó leányvállalatok értékesítéséről. Várakozásaink szerint a Toyota 2016-ig vagy 2017-ig őrizheti meg vezető helyét az autógyártók rangsorában - véli Nisimoto Maszatosi az IHS autóipari tanácsadó cég tokiói elemzője. Hogy ezután milyen változások következnek, az attól függ, milyen eredményeket ér el a Toyota Kínában.

Nagytakarítás

A japán nagyvállalat részvényei, amelyek értéke tavaly 60 százalékkal ugrott meg, idén kissé gyengültek, mivel megnőttek a visszahívásokkal kapcsolatos költségek. A múlt hónapban 1,2 milliárd dollár büntetést fizettek az amerikai hatóságoknak, miután 2009-ben és 2010-ben félrevezették az autósokat egyes típusaik önkényes gyorsulásával kapcsolatban. A napokban hatmillió autót hívtak vissza a szervizekbe néhány biztonsági hiba kijavítása céljából. Ez az autótörténet egyik legnagyobb visszahívási akciója.

Tojoda Akio vezérigazgató, a cégalapító unokája, aki 2009-ben vette át a vállalat irányítását, az elmúlt időszakban folytatta a megörökölt menedzsment tagjainak lecserélését. Egyebek mellett három olyan vezetőt igazolt le az igazgatóságba, aki a cégen kívülről érkezett. Ez példa nélküli a vállalat történetében. Toyoda várakozása szerint a márciusban végződött üzleti évet 1,9 ezer milliárd jen (18,5 milliárd dollár) rekordnyereséggel zárhatják, amiben nagy szerepe lehetett a jen gyengülésének. (A 4,1 ezer milliárd forintnak megfelelő profit a magyar GDP több 13 százaléka.) Elemzők 1, 87 ezer milliárd jenes nyereséget jósolnak.

Végre

Tojoda először örülhet igazán az üzleti év végén. A Toyota imázsát megtépázó visszahívási botrány után 2011-ben a japán földrengés és cunami, továbbá a thaiföldi árvíz fékezte a termelés bővítéstét, majd 2012 ősszén meg kellett küzdeniük a kínai-japán szigetvita miatt kialakult kínai vásárlói bojkottal. Így négy év után a tavalyi volt az első katasztrófamentes év a cég történetében. Az lezárult üzleti évben nyolc százalékkal, 5,89 millió autóra bővült a Toyota tengerentúli gyárainak termelése, míg Japánban 1,6 százalékos növekedést értek el.

A héten kezdődő pekingi autóbemutatón a vállalat be akarja bizonyítani, milyen fontos számára a kínai piac, egyben megmutathatja, hogyan épít védőfalat a kínaiak fel-fellángoló nacionalizmusából fakadó esetleges újabb vásárlói bojkottokkal szemben. Olyan hibrid autókkal állnak ugyanis elő, amelyek kritikus alkatrészeit is helyi gyártóktól fogják vásárolni. Ezzel elkerülhetik az importált autókat sújtó 25 százalékos vámot és a "mi autónkként" prezentálhatják a helyieknek az hibrid Toyotákat. A cég a legnagyobb japán autógyártóvá akar válni Kínában, amihez le kell előznie a Nissant. Jelenleg a hatodik a külföldi autógyártók listáján - a VW és a GM is előtte jár.