BUX
38756

Amerikában terjeszkedik az arab al-Dzsazíra

Az al-Dzsazíra arab hírtelevízió megvette az Al Gore volt amerikai alelnök és demokrata elnökjelölt által társalapított Current TV kábelcsatornát - írta csütörtökön a The New York Times.

MTI, 2013. január 3. csütörtök, 18:19

A lap úgy értesült, hogy a katari kormány által finanszírozott arab csatorna 500 millió dollárt fizetett az elvben 40 millió amerikai háztartásban fogható, de igen alacsony, mintegy 40 ezres nézettségű baloldali beállítottságú amerikai hírcsatornáért. A vételárból Gore, aki a Current részvényeinek 20 százalékát birtokolja, 100 millió dollárral részesül.

Gore és üzleti partnere, Joel Hyatt a tv-adó eladása kapcsán kiadott nyilatkozatában leszögezte: a Current néhány fontos célt követett. Egyrészt hangot kívánt adni azoknak, akikre általában nem figyelnek oda. Másrészt szembe akarta helyezni az igazságot a hatalommal. Továbbá teret akart biztosítani független és eltérő álláspontoknak, elmondva azt, amit senki más nem mond el. "Az al-Dzsazíra hasonló célokat követ, és - a Currenthez hasonlóan - hisz abban, hogy a tények és az igazság elősegíti a világ jobb megértését" - áll a nyilatkozatban.

Az ügylettel az al-Dzsazíra újabb kísérletet tesz arra, hogy a CNN és más hírcsatornák vetélytársaként lépjen fel az amerikai televíziós piacon. A televíziót, mivel annak arab nyelvű adásaiban egy évtizeddel ezelőtt megszólaltak az al-Kaida tagjai és szimpatizánsai, több amerikai politikus a terroristák szócsövének bélyegezte. Az al-Dzsazírának azóta sem sikerült teljesen kitörnie ebből a skatulyából.

A tv-adó 2006-ban alapított angol nyelvű csatornáját az Egyesült Államok legtöbb kábelszolgáltatója - hivatalosan érdektelenségre hivatkozva - nem kívánja eljuttatni a nézőkhöz. Az Al Jazeera English mindazonáltal több nagyvárosban, így Washingtonban és New Yorkban is fogható, és számos politikai döntéshozó innen tájékozódott a 2011-es "arab tavasz" fejleményeiről.

A vevő azt tervezi, hogy a már meglévő, angol nyelvű szolgálatának terjesztése helyett önálló csatornát hoz létre, New York-i központtal, amelynek elnevezése várhatóan Al Jazeera America lesz. A műsorok 60 százalékát várhatóan az Egyesült Államokban állítják majd elő, és csak a fennmaradó részt veszik majd át a másik angol nyelvű csatornától.

Az al-Dzsazírárnak Washingtonban, New Yorkban, Los Angelesben, Miamiben és Chicagóban van irodája, és további amerikai tudósítói posztok megnyitását tervezi. A külföldi tulajdonú hírtelevíziók közül eddig a BBC tudott a legsikeresebben betörni az amerikai médiapiacra: a brit közszolgálati társaság műsora a Time Warner Cable-lel (TWC) kötött decemberi megállapodás nyomán mintegy 25 millió amerikai háztartásban nézhető.

A TWC az al-Dzsazíra-ügylet bejelentését követően közölte, hogy felbontja a Current TV-vel megkötött szerződését, és annak műsorát törli a kínálatából. A Hyatt cég vezetői nem értettek egyet azzal, hogy a csatornát az arab televíziónak adták el. A TWC-nek 12,5 millió előfizetője van.