Csődben a szczecini hajógyár

Az amúgy is hullámvölgyben lévő lengyel gazdaság számára újabb kedvezőtlen hír, hogy csődöt jelentett a szczecini hajógyár, miután összeomlott a kormány által szorgalmazott megmentési terv. Ez idén eddig a legnagyobb vállalati csőd Kelet-Közép-Európában.
Gáti Tibor, 2002. június 15. szombat, 07:00

A szczecini hajógyár pénteken bejelentette, hogy megindíttatja a csődeljárást, miután hitelezőinek konzorciuma elutasította a varsói kormány megmentési tervét, amelynek értelmében a bankok elengedték volna a gyár 1,4 milliárd zloty összegű (1 dollár=4,032 zloty) hiteleinek 80 százalékát. A hét bank közül négy hajlandó lett volna az adósságelengedésre, a többi három - köztük a legnagyobb hitelező, a PKO bank (a legnagyobb takarékpénztár), amelynek egymagában 600 milliós követelése van -, visszautasította ezt, mivel a vállalat nem terjesztett elő életképes átalakítási tervet. Az olasz Unicredito Italiano bank 53 százalékos többségi tulajdonában lévő PKO, amely a maga 4,3 milliárd dolláros piaci kapitalizációjával a második legnagyobb cég a varsói tőzsdén, a befektetők megnyugtatása érdekében pénteken közölte, hogy teljesíti idei 1,4 milliárd zlotys nyereségtervét annak ellenére, hogy a hajógyáron 150 milliót veszít. A PKO részvényei ennek ellenére pénteken 3,8 százalékot gyengültek a tőzsdén, így május közepe óta összesen 10 százalékot vesztettek értékükből - jelentette a Reuters.

Zbigniew Karkotát, a hajógyár újonnan kinevezett vezérigazgatóját és a rendezés érdekében a kikötővárosba érkezett Jacek Piechota gazdasági minisztert tojásokkal dobálta meg a székház előtt összegyűlt mintegy háromezres tömeg, miután a vezérigazgató bejelentette, hogy nem tudják folytatni a termelést. A miniszter közölte, hogy a termelés folytatása és a 6000 alkalmazott egy részének megtartása érdekében a hajógyár vagyonából új vállalatot hoznak létre, amely a kincstár tulajdonába kerül. A baloldali kormány már korábban jelezte, hogy kész újraállamosítani a szczecini hajógyárat, de elállt ettől a tervtől, miután kiderült, hogy az adósság lényegesen nagyobb, mint addig gondolták.
A vállalat dolgozói március óta nem kaptak fizetést, miután a világ tizenegyedik legnagyobb hajógyára kifogyott a pénzből.

HOZZÁSZÓLÁSOK