A brit Tesco, a világ harmadik legnagyobb áruházlánca az amerikai Wal-Mart és a francai Carrefour mögött, 20 év óta először csökkenő éves profitról számolt be előzetes jelentésében. Az adózás előtti nyereség több mint 51 százalékkal, 1,96 milliárd fontra (hárommilliárd dollár) esett a vállalat február 13-án végződött üzleti évében az egy évvel korábbihoz képest. Az adózás utáni eredmény - figyelembe véve az amerikai piaci kivonulást is - csupán 120 millió font lett, ami majdnem 96 százalékkal marad el a tavalyitól. A Tesco megerősítette a régóta keringő hírt, amely szerint eladja egyesült államokbeli vállalkozását, a 199 áruházat üzemeltető Fresh & Easy láncot. Az anyavállalat 1,2 milliárd fontot fordított az amerikai cégre, amely soha nem hozott profitot.

A Tesco kénytelen leírni 804 millió fontot nagy-britanniai ingatlanbefektetései értékéből. A BBC tudósítása szerint ezt a döntés száz olyan ingatlan áttekintése után hozták meg, amelyeket még az öt évvel ezelőtt csúfos véget ért beruházási boom idején vásároltak. A Tescónak tervei voltak ezekkel, amelyeket az egy éve elhatározott átszervezési program részeként feladtak. További veszteség a cég könyveiben a cseh, a lengyel és a török vállalkozás értékcsökkenése, amely összesen félmilliárdos mínuszt okoz a Tescónak. Emellett 115 millió fontos céltartalékot képeztek a Tesco Bank esetleg hibásnak bizonyuló biztosítási termékei okozta veszteségek fedezésére.

Szlovákia jó muzsikál

Az amerikai piaci kivonulás mellett a brit cég feladja a harcot Japánban is és Kínában a korábbinál óvatosabban bővíti tevékenységét. Nagy-Britanniában gőzerővel folyik a Tesco-áruházak átszervezése, ami hozott némi forgalomnövekedést, igaz, csökkenő profit mellett. A BBC értékelése szerint a Tesco, amely a válság előtt egy megállíthatatlanul rohamozó ragadozónak látszott, mostanra inkább egy kín-keservesen irányt váltó tankhajóra emlékeztet.

Kelet-Közép-Európában a cseh piac teljesít a legrosszabbul, miután a gyenge fogyasztói kereslet káros hatását fokozta egy 2012 elején bevezetett áfaemelés. Emellett az áruházláncok versenye intenzívebbé vált. Lengyelországban zuhanásszerűen csökkentek a vásárlások, a fogyasztói bizalom történelmi mélypontra esett. Magyarországon 30 millió fonttal (10,25 milliárd forint) dobhatja meg a Tesco profitját a kiskereskedelmi válságadó év eleji kivezetése. Szlovákiában nincs oka panaszra a brit vállalatnak, az ottani vásárlók egyelőre nem vették át a rossz európai hangulatot. Az utóbbi két országban kedvező fejlemény az infláció csökkenése.

Tesco-forgalom*
Pénzügyi év/pénzügyi év (százalék)
Csehország-7,0
Lengyelország-3,0
Magyarország-0,7
Szlovákia+0,6
*a legalább egy éve nyitva tartó üzletekben
Forrás: Cégközlés