Elindult az olcsó hibrid autók nagy menetelése

Ha a úrvezetők még nem is, a taxisok és a buszosok már hibrid járműbe ülnek Kínában.
NAPI, 2009. szeptember 7. hétfő, 09:24

Az egyebek mellett Warren Buffett befektetési gurut is befektetői között tudó kínai BYD Co. autógyártó el akarja érni, hogy a kormány támogassa a benzin-elektromos hibrid meghajtású autók értékesítését az úrvezetők esetén is. Az év első hét hónapjában csak 31 darab kelt el F3DM névre hallgató konnektorból tölthető hibrid autójából, pedig ára csak 150 ezer jüan, azaz 22 ezer dollár, miközben a nagy gyártók évek múlva a piacra kerülő ilyen autóit 40 ezer dollárra várják a szakértők.

A gond az, hogy a cég benzinmotorral hajtott F3 típusa, azaz a hibrid változat hagyományos megfelelője csak 60 ezer jüant kóstál, ami eldönti a kettejük harcát az árérzékeny kínai piacon. A hibrid autók ebből következően kihagyják az autóeladások felfutását - a kormány előrejelzése szerint az ázsiai ország piaca idén 28 százalékkal bővül.

Az ilyenfajta autók ártámogatása azért népszerűtlen a kommunista párt vezette országban, mert a közvélemény úgy tartja, hogy akinek van pénze drága autóra, az ne bazírozzon az állam segítségére. Ez nem jelenti azt, hogy a kormány ne támogatná a fejlesztéseket, emellett a buszgyártók és a taxiüzemeltetők kapnak szubvenciókat, mivel Peking azt akarja, hogy 2011-re a kínai utakon futó járművek 5 százaléka hibrid meghajtású legyen.

Számítások szerint a hibridek mellett a tisztán elektromos autók terjedése 2030-ra 40 százalékkal csökkenthetné az ázsiai ország olajimportját. Emellett az új technológia hullámára felülve a kínai autóipar betörhetne a világpiacra - vélik a pekingi stratégák.

Ennek jegyében egy további kínai gyártó, a Changan olyan üzemet épít, amelyben évente 600 ezer kis károsanyag-kibocsátású hibrid autót fog gyártani, a BYD pedig jövőre kezdi exportálni autóit az Egyesült Államokba, ahol - szemben Kínával - irtózatosan erős az ilyen járgányok kereslete.

A SAIC, Kína legnagyobb autógyártója kétmilliárd jüant fektet hibrid technológiája fejlesztésébe, első ilyen autója, a Roewe 750 2010 végére, a konnektorból tölthető változat, a Roewe 550 2012-re kerülhet piacra. A Chery, Kína második legnagyobb autógyártója jövőre akarja bemutatni saját konnektoros hibridjét, az S18-at.

Eközben a kínai kormány figyelmeztette az autógyártókat, hogy ne bővítsék nyakló nélkül kapacitásaikat az országban, mert az idei várható 12 millió darabos összeladások az értékesítés támogatásának köszönhetők, ami az év végével kifut. Peking el akarja kerülni, hogy kapacitásfelesleg alakuljon ki, ami a világ autóiparának egyik nagy csapása.

HOZZÁSZÓLÁSOK