A Volkswagen AG vezetősége azzal számol, hogy a károsanyag-kibocsátási botrány miatt az Egyesült Államokban vissza kell vásárolniuk 115 ezer dízelmotorral felszerelt autót - idézte a CNBC a Süddeutsche Zeitung értesülését. A német napilap nem jelölte meg, milyen forrásból jutott az információhoz, a VW nem kommentálta az értesülést.

A visszavásárlásnak két formája lehet: vagy visszafizetik a tulajdonosnak az autó piaci árát, vagy új autót ajánlanak a régiek helyett jelentős árengedménnyel.

Az autógyártónak összesen félmillió dízeles autóját kell gatyába ráznia az USA-ban, miután kiderült, hogy éveken át olyan szoftvert telepített motorjukba, amely a tesztek idejére mérsékelte károsanyag-kibocsátásukat, ám normál használatban a megadottnál akár negyvenszer nagyobb volt a kibocsátásuk.

Hosszú menetelés lesz

A VW várakozásai szerint az autók négyötöde esetén is komoly javításra van szükség, amelynek költségeit növelik a drága cserealkatrészek. Esetenként hosszú ideig nélkülözniük kell majd autóikat a tulajdonosoknak, mert kipufogórendszerüket újra kell tervezni, majd meg kell szerezni a használatukhoz szükséges hatósági engedélyeket.

A hét elején Herbert Diess, a Volkswagen márka vezetője a Reutersnek azt mondta, hogy szerinte meg fognak állapodni az amerikai hatóságokkal az USA-ban eladott 500 ezer dízelmotoros VW rendbe tételéről. Ezeket az autókat olyan állapotba kell hozni, hogy megfeleljenek a szigorú amerikai károsanyag-kibocsátási előírásoknak.

Ejnye-bejnye

Diess szavaiból kiderült, hogy a 2,0 literes motorokkal ellátott régebbi típusok javítása jóval macerásabb lesz, mint a nemrégiben piacra került modelleké. Egyes amerikai tisztviselők és jogászok ennek alapján feltételezik, hogy az autók egy részét kénytelen lesz visszavásárolni a cég, a VW-főnök azonban nem foglalt állást ezzel kapcsolatban. Ha igaz a sajtóértesülés, akkor igazuk van a szakértőknek.

Az USA Környezetvédelmi Hivatala (EPA), amely a német cég leleplezésével tavaly nyár végén kirobbantotta a botrányt, szerdán szkeptikusan nyilatkozott. A hatóság szerint az érintett autók visszahívásával kapcsolatos tárgyalások nem haladnak megfelelően. Az EPA ragaszkodik ahhoz, hogy a VW a lehető leghamarabb a lehető legjobb orvossággal álljon elő a bajra.

Fizethetnek, mint a BP

Az USA Igazságügyi Minisztériuma hétfőn 48 milliárd dolláros kártérítési pert indított a német vállalat ellen a környezetvédelmi törvények megsértése miatt. Az összeg azonos nagyságrendben van azzal a kiadással, amelyet BP olajtársaság fizetett a Mexikói-öbölben 2010-ben felrobbant olajkútja okozta környezetvédelmi katasztrófa nyomán. Az olajmulti összköltségét 54 milliárd dollárra becsülik.

A Süddeutsche Zeitung arról is beszámolt, hogy a VW egyfajta belső amnesztiát biztosít 50 olyan alkalmazottjának - köztük számos részlegvezetőnek -, akik sárosak az ügyben, ám segíthetnek a károk elhárításában.

Diess várakozása szerint a Volkswagen 2016 végére rendbe tudja tenni azt a 8,5 millió dízelmotoros autóját, amelyet Európában adott el a környezetvédelmi teszteket megvezető szoftverrel.