BUX
38232

Ezért húz a magyar autóipar

Májusban immár zsinórban kilencedik hónapja nőtt az európai újautópiac, de 2003 óta így is ez számít a második leggyengébb májusnak.

Napi.hu, 2014. június 17. kedd, 10:28

Az év ötödik hónapjában 2013 májusához képest 4,5 százalékkal több új autóra került rendszám az EU-ban, ám az összesen 1,093 milliós darabszám így is a második leggyengébb májusi teljesítményt jelenti 2003 óta.

A múlt hónapban a nagyobb piacok között csak az olasz csökkent, a többiek vegyes teljesítményt mutattak fel: a franciaországi forgalomba helyezések mindössze 0,3 százalékkal nőttek, miközben Németországban 5,2, Nagy-Britanniában 7,7, Spanyolországban pedig 16,9 százalék volt a plusz.

Az év első öt hónapjában az összesített növekedés 6,9 százalékot tett ki, a nagyobb piacok bővülési tempója a 3 százalékos franciaországi emelkedéstől a 16 százalék feletti spanyol ütemig terjedt. A kisebb piacok között a magyarországi forgalomba helyezések 20 százalékot meghaladó növekedése nem számít kiemelkedőnek, hiszen Horvátország 27, Lengyelország közel 23 százalékos növekedést mutattak fel, de Litvánia és Lettország tempója is bőven 20 százalék felett volt.

Ami az egyes autógyártókat illeti, a VW-csoport átlag feletti, 8,1 százalékos öthavi növekedést ért el az EU+EFTA piacon, a Renault-csoport 18 százalék feletti bővülésében a Dacia-eladások 36 százalékos megugrása játszotta a főszerepet. A Fiat, a Daimler és a BMW növekedése bőven átlag alatti volt, rendre 1,4, 2,7 és 2,1 százalék. A kisebb gyártók között jól teljesít főként esztergomi gyártású autókat értékesítő Suzuki, a január-májusi 73,2 ezres darabszám közel 14 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbit - igaz, csak a májust nézve ez a hónap év/év alapon stagnálást hozott.