Felpörgött az Aldi és a Walmart halálos árversenye

Késhegyig menő harcot vívnak egymással az USA-ban a hagyományos áruházak (Walmart, Kroger), a német tulajdonú diszkontok (Aldi, Lidl) és az internetes kiskereskedő, az Amazon.com új tulajdona, a Whole Foods. Dollárcentenként faragják le a termékek árát, hogy elszipkázzák egymás elöl a vevőket.
Komócsin Sándor, 2017. október 10. kedd, 19:06

Az Egyesült Államok Virgina államában lévő Fredericksburgban működik a Lidl kísérleti áruháza, amelyben az próbálgatják, hogyan verhetnék agyon a saját fegyverével a Walmartot, az USA és a világ legnagyobb kiskereskedelmi láncát - kezdi cikkét a Financial Times. Más szóval hogyan hódíthatnák el az évi 800 milliárd dollár értékű (a magyar GDP ötszöröse) amerikai élelmiszerpiac egy részét azzal, hogy mindenki másnál olcsóbban kínálják az áruikat.

A Lidl és az USA-ban több mint négy évtizede jelen lévő Aldi abban bízik, hogy megismételhetik azt a sikert, amelyet alacsony árak mellett áttekinthető kínálatot nyújtó diszkontmodelljükkel a kontinentális Európában és Nagy-Britanniában elértek.

A verseny olyan durva, hogy az élelmiszerrel is kereskedő áruházláncok tőzsdei értéke 40 milliárd dollárral csökkent, miután a befektetők kivonják a pénzüket egy olyan ágazatból, amelyben az árverseny miatt elolvad a profit.

Agresszív

Az USA élelmiszer-kereskedelme egy évtizeddel kullog a brit mögött, ahol évek óta dúl az árháború és az Aldi-Lidl páros óriási szeletet szakított ki a piacból - mondja Bryan Roberts, a TCC Global Retailer tanácsadó cég igazgatója. Az Egyesült Államokban az elmúlt ötven évben először 2016-ban esett az élelmiszerek átlagára. A háttérben az olaj és a gabona árcsökkenése áll, amelynek hatását felerősíti a cégek agresszív árversenye.

A Kroger, az USA második legnagyobb cége ebben a szegmensben márciusban 13 éve először jelentett negyedéves bevételcsökkenést, amit főként az áreséssel magyarázott.

A versenyt jellemzi egy példa az említett Fredericksburg környékének áruházaiból. Több más termékhez hasonlóan a tojás árában is egyetlen dollárcent különbséggel versenyeznek a cégek. A Walmartnál 54 centbe (150 forint) kerül 12 tojás, míg az Aldinál 53 centbe.

Offenzíva

A Lidl 37 áruházat nyitott Virginában és más államokban és 100 egységet akar keleti parton jövő nyárra. Az Aldi 900 bolttal bővíti amerikai hálózatát a következő öt évben és felújítja a meglévőket. Szakértők szerint a diszkontláncok árbevétele 8-10 százalékkal nőhet 2020-ig, azaz ötször gyorsabban növelhetik forgalmukat, mint a piac hagyományos szereplői. A vesztesek a kisebb régiós szereplők lehetnek, amelyek üzleteket zárhatnak be vagy rövid úton csődbe mehetnek.

Az alacsony árakon túl más "titkos fegyvert" is bevetnek a német diszkontok. Az Aldi ugyan világszerte ugyanakkora üzleteket üzemeltet, ám a Lidl az USA-ban - alkalmazkodva az óriásokhoz szokott vásárlóközönséghez - harmadával nagyobb boltokat nyitott, mint Európában. Ezek ugyanakkor még így is jóval kisebbek a megszokott amerikai áruházaknál.

Vásárlási élmény

A kisebb boltokban áttekinthetőbb a kínálat. Fredericksuburgban a Walmart 13 ezer négyzetméteres áruházat üzemeltet, amelynek polcain az élelmiszeren kívül számos más árucikket is kínálnak. A vevők tucatnyi folyosón bolyonghatnak, míg a szomszédos Aldiban öt folyosót kell csak bejárniuk. Így könnyen észrevehetik, hogy ugyanaz a spagetti, amely a Walmartban 1,48 dollárt kóstál a német diszkontban elvihető 1,09-ért.

A vásárlás nem csupán az árakról szól, amelyekben a legnagyobb amerikai lánc nem marad le a diszkontok mögött. Az Aldi és Lidl gyors, hatékony bevásárlást kínál, vevő nem vész el az óriási választékban. Egy szempillantás alatt átlátja mit, mennyiért kaphat meg.

Még egy játékos

A verseny új szereplője az Amazon, a világ legnagyobb internetes áruházlánca, amely nemrégiben vette meg 14 milliárd dollárért a Whole Foodsot. Első dolga volt, hogy csökkentse az árakat, aminek hatására az élelmiszerek eladás 17 százalékkal ugrott meg a változtatás utáni héten - derült ki a Thasos Group adatszolgáltató számaiból. Később visszaesett a forgalom, de így is négy százalékkal magasabb a korábbinál.

Az elmúlt hónapok adataiból az is kiderült, hogy a legtöbb vevő a Walmarttól pártol át a Whole Foodshoz. Az utóbbi új vevőinek 24 százaléka érkezett innen. A Kroger esetén 16 százalék a "dezertáló vevők" aránya. A Thasos vizsgálatai szerint a legjobb anyagi helyzetben lévő, rendszeres vásárlókat csábítja el az új tulajdonossal nyomuló piaci szereplő. A kispénzűek - a Walmart legfontosabb ügyfelei - hűségesek maradtak. Egyelőre.

A nyitókép forrása: AFP

HOZZÁSZÓLÁSOK