Fizethet a VW tulajdonosoknak a cég - beindul az uniós biztos

Felszólította a Volkswagent az Európai Bizottság belső piacért, ipar-, vállalkozás- és kkv-politikáért felelős biztosa, hogy az emissziós botránnyal érintett európai autótulajdonosknak is fizessenek jóvátételt, miután az Egyesült Államokban erre ígéretet tettek.
Szász Péter, 2016. január 20. szerda, 14:49

Elzbieta Bienkowska azt is kérte a gyártótól, hogy tegye nyilvánossá, mely autói érintettek a motorok manipulálásában, illetve hány gépjárműről van szó - írja az Autonews.

Ezek mellett arra is kíváncsi, hogy miként haladnak a visszahívások az egyes európai országokban és milyen hatása volt a magasabb nitrogén-oxid kibocsátásnak. A VW számításai szerint 8,5 millió Volkswagen, Audi, Seat és Skoda személyautó, illetve haszongépjármű lehet érintett a botrányban csak Európában. A cég már meg is kezdte a motorok beállítását, elindítva Európa egyik legnagyobb autóvisszahívási akcióját.

Korábban a VW azt nyilatkozta, hogy nem fizetnek közvetlen kompenzációt a tulajdonosoknak, de mindent megtesznek, hogy a motorok beállításával járó kellemetlenségeket minimálisra csökkentsék.

Az USA-ban készpénz kapnak a tulajdonosok
A Volkswagen több ezer olyan amerikai tulajdonosnak fizet "bánatpénzt", akik 2009 és 2016 között gyártott 3 literes dízel Touareget használnak. A kompenzáció egyrészt egy 500 dolláros (145 ezer forint) készpénz-juttatásból és egy ugyancsak 500 dolláros, márkakereskedőknél levásárolható összegből áll. Hasonló csomagot az Audinál is előkészítenek és nem kizárt, hogy a Porsche tulajdonosokat is kompenzálják valamilyen módon. Ha mindez igaz, akkor összesen 80 ezer autós kaphat 80 millió dollár összegű kártérítést.

Erre hivatkozva kérte Matthias Mueller-nek, a VW vezérének címzett levelében Bienkowska, hogy vizsgálják felül korábbi állításukat és találják meg a módját, hogy az európai vásárlók megkapják a jóvátételt. Mindez szükséges ahhoz, hogy a Volkswagenről egy megbízható, felelős vállalat képe alakuljon ki.

A cég egyelőre nem kommentálta a levelet, azt azonban tudni lehet, hogy korábban a VW időt kért a Bizottságtól és most csütörtökön Mueller találkozik is Bienkowskável Brüsszelben.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a Volkswagen jóval mélyebben a zsebébe nyúlhat az Egyesült Államokban, mint Európában ugyanakkor hamarosan az Európai Bizottság jogkörei is szélesedhetnek a hasonló esetekben. Jelenleg a szankcionálás lehetősége javarészt tagállami hatáskörben van.

HOZZÁSZÓLÁSOK