Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A globális gazdasági válság sokkja és az autóipari-, illetve piaci átrendeződés után az újabb eladási számok már ismét növekvő keresletről tanúskodnak, azonban bizonytalan, hogy meddig tarthat a kedvező folyamat - áll a KPMG 2011-es év autóipari kilátásait kutató jelentésében.

A tanulmány szerint világszinten két részre lehet osztani a piacot: a fejlett országok a zsúfoltság és a változó igények kihívásaival küzdenek, míg a feltörekvő államok elsősorban olcsó autókkal javítanának a társadalmi mobilitáson. Ami viszont közös faktor globálisan, az a hatékony, elérhető elektromos hajtású autók további fejlesztésének igénye - szögezi le a KPMG.

Mi kell az autóvásárlónak?

A fogyasztók és a szabályozók részéről megnyilvánuló nyomás egyre inkább prioritássá teszi az üzemanyagfelhasználás hatékonyságának növelését, környezetvédelmi és anyagi megfontolások hatására egyaránt. Ennek megfelelően a KPMG által megkérdezett iparági szereplők megítélése szerint a fogyasztókat leginkább a takarékos üzemanyag-felhasználással és a biztonsággal lehet megfogni.

Ugyanakkor az is várható, hogy a jövőben egyre meghatározóbbak lesznek a speciális igények, vagyis több off-road, kimondottan városi, vagy szabadidőautóval találkozhatunk majd az utakon. A szigorodó környezetvédelmi és várostervezési szempontok szintén a magas energiahatékonyságú autók további terjedését prognosztizálják a KPMG szerint.

A trend vélhetően abba az irányba mutat, amikor esetleg már csak elektromos, vagy hibrid hajtású autókat regisztráltathatunk a városokban - mondta Bernd Pichler, a Volkswagen kínai egységének ügyevezetője.

Az autóipari szakemberek szerint - bár 2009-2010-hez képest csökkenő súllyal, de továbbra is az üzemanyag-takarékosság az elsődleges szempont az autóvásárlók számára. Érdekes módon az elmúlt években - bizonyára a válságtól nem függetlenül jelentősen módosult a keresletet meghatározó szempontok sorrendje az autóipari cégvezetők szerint. A tavalyi évben a második legfontosabb szempontnak számító környezetbarát technológia idén már csak a negyedik a prioritások rangsorában. Idén a biztonsági fejlesztések számíthatnak a második számú kritériumnak az autópiacon, míg a harmadik legfontosabb szempont a stílus.

Előretörhet az üzemanyagcella

A következő fél évtizedben a szereplők szerint a hibrid és elektromos hajtású autók eladásai bővülnek majd a legnagyobb mértékben, de piacuk egyelőre ezzel együtt sem lesz mérhető a hagyományos motorokkal felszerelt járművekéhez. Az iparági tervek szerint az előttünk álló öt évben a hidrogén üzemanyagcella fejlesztése kaphat még lendületet.

Érdekes módon a biodízel, a bioetanol és a gáz alapú technológiák a válaszok szerint jóval szerényebb befektetői érdeklődést generálhatnak, annak ellenére, hogy kipróbált, viszonylag bejáratott technológiákról van szó.

Autóipari befektetések az alternatív üzemanyag-technológiákba a következő öt évben (forrás: KPMG)


Az innováció és a fejlesztések egyre fontosabb szempontot jelentenek, és az iparágban egyre többen a különféle szövetségek kötésében látják új technológiák fejlesztésének legjobb lehetőségét. A várakozások szerint az autóiparnak juttatott kormányzati támogatások csökkennek majd, azonban sokan úgy vélik, a villamosenergia-üzemű járművek támogatás nélkül nem lesznek elérhetőek.

A változások vélhetően csak lassan hoznak majd mérhető hatást. A svéd Vattenfall energiatermelő társaság például azzal kalkulál, hogy amennyiben 2020-ra Németországban elérhető is lesz az egymillió darabos elektormosautó-állomány, a közlekedési villamosenergia-fogyasztás így is csak a teljes mix kis részét teszi majd ki, ráadásul az autóparknak egyszerre legfeljebb a harmada tud majd a töltőhálózatra kapcsolódni.