A minap Kínában kirobbantott botrány szerint lejárt szavatosságú, elégtelen higiéniás körülmények közt tartott, hulladékból újrabedolgozott húst adott el az egyik sanghaji beszállítója, a Sanghaj Husi élelmiszeripari vállalat (amely az USA-ban bejegyzett OSI Group LLC egyik egysége) a KFC és a McDonald's gyorsétteremláncoknak Kínában. A hír megjelenését követően nem sokkal, hétfőn, a McDonald's-ot és a KFC-t birtokló Yum Brands bocsánatot kért a kínai fogyasztóktól. A húsfeldolgozó üzemet a hatóságok a riport után vasárnap bezáratták.

Kedden azonban a Starbucks is jelezte, hogy néhány üzletében árult olyan húsból készült termékeket, amelyek az említett Sanghaj Husitól származtak, továbbá a tokiói McDonald's Holding szóvivője is bejelentette, hogy a McNuggetsben lévő csirkehús mintegy ötöde a bezáratott Sanghaj Husitól származott, ezért hétfőn a termék forgalmazását felfüggesztette. Utóbbi szóvivője ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a csirkehús alternatív beszerzésére thaiföldi és kínai partnert talált.

A kínai élelmiszerbiztonsági hivatal a regionális irodáit arra utasította, hogy ellenőrizzenek minden olyan vállalatot, amelynek a Sanghaj Husi volt a beszállítója, hogy megbizonyosodjanak a megfelelő élelmiszerbiztonsági intézkedések végrehajtásáról. Azt is közölték, hogy az ügyet vélhetően átadják a rendőrségnek.

A sanghaji hatóság kedden közölte, hogy az OSI-tól termelési, minőségellenőrzési és értékesítési adatokat kért be, a McDonald's-ot pedig 4500 doboz, a Yum Pizza Hutokban 500 doboz gyanús hústermék zárolását rendelték el.

A Burger King és a Dicos - a Ting Hsin International tulajdonában lévő, Kína harmadik legnagyobb gyorsétteremlánca - közölte, hogy a Sanghaj Husi által szállított termékeit levette a polcairól, a céget pedig leveszi a beszállítói listájáról, a Papa Johns's International pizza lánc a Weibo blogon jelentette be, hogy minden a Sanghaj Husi által beszállított hústermékből készült ételét levette a kínálatából és megszünteti a beszállítói kapcsolatát a céggel.

A svéd Ikea beszállítói között is ott volt a Sanghaj Husi, de a cég közölte, hogy a beszállítói listáján már tavaly szeptember óta nem szerepel az érintett vállalat.

A Sanghaj Husinak és a Yumnak nem ez az első élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos botránya az országban. Másfél évvel ezelőtt szintén egy sanghaji beszállítójukat érintő esetben a hatóságok arra mutattak rá: a láncokat csirkehússal ellátó helyi cégek olyan farmerektől vásároltak húst, akik hormonkeverékkel dúsították és tucatnyi antibiotikummal tömték az egészségtelen körülmények között tartott, éjjel-nappal etetett csirkéket. A Yum Brands-ről az is kiderült: éveken át tudott a szabályellenes gyakorlatról, mely ellen nem tett semmit. A cégek jelentős mértékben megszenvedték a botrányokat és a tavaly Kínában kezdődött H7N9-es madárinfluenzát, melyek következtében több mint 10 százalékkal esett vissza profitjuk. A Yum Brands csupán az idei év második negyedévében tudta jelentős mértékben növelni eladásait, ám a mostani botrányt követően az iparági szakértők újabb visszaesést valószínűsítenek.

Kínában a 2008-as melamin-botrány óta kiemelt fontosságúnak számít az élelmiszerbiztonság, az elmúlt évek botrányai keményen megrázták a tej- és húsipart. A Reuters beszámolója szerint a kínaiak egyre inkább a reményeik szerint magasabb biztonsági előírásoknak eleget tevő külföldi gyártók termékei felé fordulnak.