A Jaguar Land Rover (JLR) nem a korábban magát többször is befutónak feltüntető Lengyelországban, és nem is a befektetésért szintén küzdő Magyarországon, hanem Szlovákiában építi fel az új üzemet.

Az FT.com a döntéshez közel álló forrásokra hivatkozva azt írja, hogy az évi 300 ezer darabos kapacitású gyár megvalósításáról szándéknyilatkozatot írt alá a Tata Motors a szlovák kormánnyal. A szándéknyilatkozat aláírását bejelentette Robert Fico szlovák miniszterelnök is kabinetje rendkívüli keddi ülése után. "A dokumentumban közösen kinyilvánított szándékunkat, jelentős lépésnek tartjuk a Szlovákia számára stratégiai befektetés megszerzéséhez" - mondta a szándéknyilatkozat aláírásának bejelentését követően Fico. Hozzátette: a dokumentum által olyannyira sikerült közelíteni a Jaguar Land Rover és a pozsonyi kormány érdekeit, hogy országa "előnyös helyzetű, lehetséges lokalitássá" lépett elő.

A szándéknyilatkozat aláírása után, következő lépésként, az autógyár a szlovák kormánnyal közösen egy megvalósítási tanulmányt készít az új üzem megépítéséről, ennek alapján, várhatóan még az év végéig, aláírják a beruházásról szóló végleges megállapodást - jelentették szlovák hírügynökségek.

A Nyitra városa mellett megvalósítandó üzem - amelyre Mexikó is pályázott - 2018-ban kezdheti meg működését. Az üzleti portál szerint 1 milliárd angol font értékű invesztícióról van szó - ez valamivel kisebb, mint a korábban megszellőztetett 1,85 milliárd dollár, ami 1,2 milliárd fontnak felel meg. Szlovák sajtóközlések szerint a beruházás értéke meghaladja majd az 1,3 milliárd eurót, s az új gyárban megközelítőleg 6 ezer ember találhat munkát.

Szlovákia - azután, hogy megfelelő méretű ipari park hiányában két beruházást, köztük a végül Magyarországot választó Apollo Tyres gumiabroncsgyárát is elbukta - mindent bevetett, a jelek szerint sikerrel. Ha megvalósul a beruházás, Szlovákia méginkább elhúz autógyártás terén a régió országaitól: Lengyelországban tavaly több mint 578 ezer, Magyarországon 432 ezer, Szlovákiában 973 ezer gépkocsi készült az elmúlt évben - ez utóbbi emelkedhet harmadával a JLR-nek köszönhetően.

A cég - a TASR szlovák közszolgálati hírügynökség által idézett - nyilatkozata szerint, az új gyár helyszínének kiválasztásakor az erős helyi beszállítói hálózat, valamint a jó logisztikai infrastruktúra alapján választotta Szlovákiát. Korábbi értékelések szerint ugyanakkor a szakképzett munkaerőből hiánnyal szembesülhet, illetve Magyarországon hajszállal, Lengyelországban pedig lényegesen alacsonyabb munkaerőköltséggel számolhatott volna.