BUX
39279

Itt az újabb orosz pofon

Kiszállnak az oroszok az egyik jelentős orosz-ukrán fegyverüzletből. Nem elég, hogy lemondták a tervezett rendeléseket, mindjárt vissza is kérik a pénzt, amit eddig a projektbe fektettek. Ezzel minden bizonnyal halálra ítélik a projektben részt vevő ukrán repülőgépgyártót.

Napi.hu, 2015. március 2. hétfő, 19:32

Az orosz védelmi minisztérium törölte a hadsereg fegyverrendelési listájáról az An-70-es katonai stratégiai szállító repülőgép megvásárlását - jelentette az orosz sputniknews.com. A gépet az ukrán Antonov tervezőiroda eddig orosz együttműködéssel fejlesztette. A moszkvai védelmi tárca további lépéseket is tehet az ügyben - tudta meg az Izvesztyija napilap.

Elképzelhető, hogy visszakérik azt a 2,95 milliárd rubelt (a 2010-es árfolyamon számolva közel 100 millió dollár), amelyet öt évvel ezelőtt a fejlesztés felgyorsításakor átutaltak a projektre. Az ügy jelentőségét mutatja, hogy az új repülőgépnek egy ősöreg típust, az Ab-12-est kellene kiváltania. Az oroszok annak ellenére képesek félredobni az új repülőgépet, hogy tervezését még az 1980-as évek elején kezdték el.

Nagy orosz pofon a cél előtt

A két évtized alatt számos nehézség, pénzhiány és technikai problémák sora késleltette a fejlesztést. A csúszások miatt számtalanszor elhalasztották a gyártás elindítását. Kijev és Moszkva 2009-ben írt alá kormányközi szerződést arról, hogy újraindítják, és befejezik a projektet. Oroszország azonban 2014 februárjában, az oroszbarát Viktor Janukovics államfő bukása után kiszállt az üzletből.

Ukrajnának magának kellene befejeznie a fejlesztést, amely végső szakaszában tart. Az An-70-es sikeresen befejezte a tesztrepüléseket és a várakozások szerint 2015-ben szolgálatba állhat az ukrán légierőben. Ebből azonban nem térülnek meg a költségek. Az orosz kormány 60 gép vásárlását tervezte 2020-ig, darabonként 67 millió dollárért. Jelenleg az Il-476-ost használják többcélú szállítógépként.

Antonovék ezzel kutya nehéz helyzetbe kerültek. Az An-70-es ugyan erős versenytársnak számít kategóriájában, ám ellenfelei sem számítanak babapiskótának. Az ukrán cégnek olyan óriásokkal kell szembe néznie, mint az európai Airbus és a brazil Emraer repülőgépgyárak, illetve az amerikai Lockheed Martin hajtóműgyártó.