A vártnál nagyobb mértékben, 20 százalékkal csökkent a Samsung nyeresége a második negyedévben, elsősorban amiatt, hogy visszaesett a cég okostelefonjai iránti kereslet. A dél-koreai cég csütörtökön közölte: adózott nyeresége 2 éves mélypontra, 6,1 milliárd dollárra (1 414 milliárd forint) csökkent a június végéig tartó három hónapban. Elemzők 6,5 milliárd dollárt vártak. Az értékesítésből származó bevétel is csökkent, 9 százalékkal, átszámítva 50,7 milliárd dollárra.

A visszaesés oka a dél-koreai pénznem, a von erősödése mellett, hogy a cég forgalmának több mint felét kitevő mobiltelefon-üzletág nyeresége csaknem 30 százalékkal csökkent.

A Samsung veszített versenyképességéből mind a magas, mind az alacsonyabb kategóriás okostelefonok piacán egy elemző szerint, aki hozzátette: az előbbi körben az Apple, az utóbbiban pedig az olcsóbb és egyre jobb minőségű kínai gyártók vették át a helyét. További gondot jelent a dél-koreai óriáscégnek, hogy okostelefonjai a Google Android operációs rendszerét használják, ami lehetővé teszi, hogy a felhasználók a korábbinál könnyebben váltsanak a különböző típusú készülékek között, csökkentve így a márka iránti hűséget.

A harmadik negyedévre a cég a szezonra jellemző növekvő mobiltelefon-eladásokat és a verseny erősödését várja. A várakozások szerint az Apple hamarosan piacra dobja az új, nagyobb kijelzős iPhone-t. A nagy kijelző eddig a Samsung Galaxy okostelefonok fő vonzereje volt az Apple készülékeivel szemben.

A Samsung továbbra is a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója, piaci részesedése azonban 25 százalékra esett az első negyedévben mért 32 százalékról. A dél-koreai vállalat 95 millió mobiltelefont adott el a világon április-júniusban, a készülékek csaknem 80 százaléka okostelefon volt.

Jól megy a Shellnek

A Shell harmadával növelte nyereségét az idei második negyedévben az egy évvel korábbival összehasonlítva. A brit-holland kőolaj- és földgázipari csoport csütörtökön Londonban közölte: az egyszeri tételektől megtisztított eredménye 6,13 milliárd dollárra (1430 milliárd forint) nőtt az egy évvel korábbi 4,60 milliárd dollárról (1070 milliárd forint). A piac kisebb növekményt, 5,46 milliárd dollárt várt.

A konszern értékesítési árbevétele is nőtt, 115,27 milliárd dollárra a 2013 II. negyedévi 114,35 milliárd dollárról. A Shell közölte azt is, hogy részvényenként 47 dollárcent osztalékot fizet, ez 4 százalékkal több mint egy éve.

A vállalat részvényei 3 százalékot erősödtek a délelőtti kereskedésben.

Szakít a Sony

Több mint nyolcszorosára nőtt a Sony nettó nyeresége 2014 második negyedévében 2013 második negyedévéhez képest. A profit 3,1 milliárd japán jenről 26,8 milliárd jenre ugrott, holott a FactSet által megkérdezett elemzők veszteségre számítottak.

Az értékesítésből származó negyedéves bevétel 6 százalékkal nőtt, 1810 milliárd jen lett. A bevétel növekedését segítette, hogy a japán jen árfolyama továbbra is gyenge a főbb nemzetközi devizákkal szemben.

A pénzügyi mutatókat javította, hogy a Sony 23,2 milliárd jenért értékesítette több ingatlanát, 14,8 milliárd jennel növelve üzemi nyereségét. A Square Enix játékfejlesztő stúdió 15,3 milliárd jenes értékesítése 4,8 milliárd jen további üzemi nyereséget jelentett.

A japán nagyvállalat ez év elején eladta személyi számítógép (PC) üzletágat a Vaio márkanévvel együtt, míg tévékészülék üzletágat önálló szervezeti egységgé alakítja. A Sony negyedéves jelentése szerint 20,7 milliárd jen üzemi vesztesége volt a PC üzletág eladásához köthető átszervezési költségek miatt.

Az idei második negyedévben javult a Sony legtöbb üzletágának teljesítménye, kivéve a mobilkommunikációs üzletágat. A filmes részleg jó eredményeket ért el, a zeneüzletág bevételei pedig 4 százalékkal emelkedtek. A mobiltelefon üzletágnál viszont egyre nagyobb kihívás az erősödő piaci verseny. A Samsung és az Apple még mindig nagyságrendekkel nagyobb piaci részesedéssel bír, mint a Sony.

Alacsony bázis miatt növekszik a Siemens

Több mint negyedével nőtt a Siemens adózott nyeresége a június végével zárult három hónapban tavalyhoz képest, de elemzők rámutattak: a profit megugrásának oka az alacsony bázis, miközben az erős euró miatt csökkent a cég árbevétele és az új megrendelések állománya.

A müncheni központú konszern csütörtökön közölte: a nettó profit 1,37 milliárd euróra (430 milliárd forint) nőtt az egy évvel korábbi 1,07 milliárd euróról. Az árbevétel ugyanakkor csaknem 4 százalékkal csökkent, 17,92 milliárd euróra, és az új megrendelések is visszaestek, 3,5 százalékkal, 19,41 milliárd euróra. Az ipari konglomerátum közölte: az árfolyamhatástól megtisztítva kissé nőtt a forgalom, és stagnált az új megrendelések állománya.

A Siemens változatlanul arra számít, hogy a szeptember végén záruló folyó pénzügyi évben 15 százalékkal nő a részvényenkénti profit.

A német cég részvényei 0,50 százalékkal erősödtek csütörtök délelőtt a frankfurti tőzsdén.