BUX
39962

Kétségbeesett lépésre készül a Renault?

Koreában gyártott autóval akar a francia piacra lépni a Renault.

NAPI, 2010. augusztus 17. kedd, 09:24

A Renault SA Franciaországban is piacra akarja dobni a dél-koreai Renault Samsung SM5 középkategóriás szedánját, mivel az ebben a méretben versenyző Lagunája vesztésre áll az Audi A4-gyel és az Opel Insigniával szemben. A 2007 második felében bemutatott Lagunából 2008 első felében 190 ezer darabot akartak eladni, de ennek csak a fele sikerült.

A francia autógyártó európai piaci részesedése a középkategóriás szedánok értékesítésében a 2003-as 7,5 százalékról 3,4 százalékra zuhant - idézi a Bloomberg a J.D. Power & Asssociates adatait. Az alsó középkategóriás Megane és a Scenic eladásait megdobta ugyan a franciaországi roncsautóprogram, de Németországban már ezek a modellek sem teljesítettek jól.

A Renault hazai üzemei 50 százalékos kapacitással működnek, miközben a GM kihasználtsága 68, a Peugeot-é 68, a Volkswagené 84 százalék - derül ki az IHS Automotive statisztikájából. Ennek ellenére magasak a termelési költségei: az A4 alig drágább, mint a Laguna, az Insignia pedig sokkal olcsóbb. Az SM5 azonban idei bemutatkozás után hozzájárult ahhoz, hogy a Renault Samsung eladásai fél év alatt 61 százalékkal ugrottak meg.

Franciaországban azonban sem a Renault-ban 15 százalékos tulajdonos állam, sem a szakszervezetek nem nézik jó szemmel, ha a hazai autógyártó külföldi termeléssel váltja ki a hazait. Tavaly megakadályozták például, hogy a cég Szlovéniába és Törökországba telepítse a Clio kisautó gyártását.

Christian Estrosi ipari miniszter közölte, hogy erősen figyelik, vajon tényleg marginális lesz-e az SM5 importja, ahogy azt a Renault ígéri. A CGT szakszervezet pedig máris közölte, hogy tiltakozó demonstrációt szervez az október elején tartandó párizsi autókiállításra az SM5 standjához.

Az érdekvédők a Dacia Logan példájára hivatkoznak. A Renault 2004-ben azt mondta, hogy nem fogja importálni a Romániában készülő autót Franciaországba, ezzel szemben ma a teljes francia piacon 11 százalékos részesedéssel bírnak a Dacia modelljei.