BUX
39279

Kétségbeesetten keresnek mérnököket a német autógyártók

A német autóipar jelentős mérnökhiánnyal küzd, s ezzel nincs egyedül: Európa legnagyobb gazdaságában 77 ezer szabad munkahely várja mérnököket. A külföldi jelentkezőknek is könnyebb a dolguk, igaz, az autógyártók indiai és kínai munkaerőben gondolkodnak.

NAPI, 2011. augusztus 26. péntek, 11:39

A német luxusautó-gyártók rekordértékesítésre készülnek 2011-ben, ám a további bővülést veszélyezteti, hogy nem találnak elég mérnököt üzemeikbe és fejlesztő intézeteikbe. A BMW 800 felsőfokú végzettségű alkalmazottat keres lipcsei gyárába, ahol bővíteni akarja az i3 elektromos városi autó és az i8 hibrid autó gyártását. A Porsche több mint 1000 embert keres abba az üzemébe, amely mindössze 17 kilométerre van az előbbitől, ahol az új Cajun kompakt hobbi-terepjáró előállítását tervezi. Két évvel ezelőtt alig hallottunk arról, hogy a város körüli gyárak nem találnak képzett munkaerőt, ám a mérnökhiány azóta komoly problémává vált - nyilatkozta a Bloombergnek Burkhard Jung, Lipcse polgármestere.

A probléma nem csupán az autóipart sújtja. Az öregedő munkaerő és a kevés frissen végzett szakember miatt a múlt hónapban minden idők csúcsára, 77 ezerrel emelkedett a hiányzó mérnökök száma - állítja a VDI, a német mérnökök szakmai szervezete. A DHK kereskedelmi és ipari kamara felmérése szerint a nagyvállalatok harmada immáron üzleti kockázatnak tartja a jól képzett alkalmazottak hiányát. Az luxusautó-gyártók két ok miatt is különösen érintettek: az egyik az, hogy őrült versenyben vannak egymással a világ legnagyobb prémiumautó-gyártója címért, a másik, hogy most futtatják fel a részben vagy teljesen elektromos meghajtású autók fejlesztését, ami óriási mérnöki munkát igényel.

A problémára válaszul a berlini kormány könnyíti a magasan képzett külföldiek alkalmazásának feltételeit. Június óta például nem követelik meg a munkaadóktól, hogy bizonyítsák: nem találtak hazai jelentkezőt bizonyos szabad álláshelyeikre. Emellett azt fontolgatják, hogy csökkentik a külföldieknek fizetendő minimálisan 66 ezer eurós éves bérkövetelményt. A mérnöki bérek egyébként szépen nőnek: 2005 óta 7,6 százalékkal, átlag évi 48 725 euróra mentek fel a VDI statisztikája szerint. A menedzsment szintjén elérhető a 84 200 eurós fizu, amiben szabadság- és karácsonyi bónusz is van. A vezetői bérek 19 százalékkal ugrottak meg öt év alatt.

A vállalatok Kínából és Indiából akarnak mérnököket leigazolni. Velük két legyet üthetnek egy csapásra: mivel ezeken a piacokon akarnak előretörni, a helyi viszonyokat ismerő embereket vesznek fel, és nem mellesleg megszerzik az szükséges mérnöki tudást is. A munkaerő pótlására a külföldiek alkalmazása mellett közös képzési programokat indítanak felsőoktatási intézményekkel.