Az Európai Bizottság nyílt levelet küldött annak a hat nemzetközi autókölcsönző vállalat - a Sixt, az Enterprise, a Goldcar, a Europcar, a Hertz és az Avis - vezérigazgatójának, amelyek szolgáltatásai minden tagállamban elérhetőek. A levélből kiderül, hogy több panasz érkezett az ügyfelektől azzal kapcsolatban, hogy az online autóbérlésnél ezek a vállalatok diszkriminatívan szolgáltatnak - derül ki az Európai Bizottság közleményéből. Emiatt a bizottság arra szólította fel a hat nagyvállalat vezetőjét, hogy hagyjanak fel azzal a diszkirminatív gyakorlattal, hogy különböző uniós tagállamból online megrendelés esetén nem lehet a legjobb ajánlott áron autót bérelni, így nem is élhetnek a belső piac által nyújtott előnyökkel.

"Az egységes belső piacnak mindennapi realitásnak kell lennie, nem csak nagy nemzetközi multinacionális vállalatok, hanem az európai ügyfeleik számára is" - fogalmazott Michel Barnier belsőpiacért és szolgáltatásokért felelős uniós biztos a levélben.

A bizottsághoz eljuttatott panaszok kiemelték azt az átirányításos módszert, ami az ügyfél IP címének azonosítását követte - az IP cím ugyanis megakadályozhatja az ügyfelet, hogy az online foglalását befejezze - derül ki a bizottság közleményéből. Az átirányítás nélkül ugyanis az ügyfél teljesen más árajánlatot kapott azután, hogy beírta a lakóhely szerinti országát az adott autókölcsönző cég honlapján. Egy közelmúltbeli példát említve a közlemény megjegyzi, hogy egy Németországból származó ügyfél a bérlésre megjelenített árnak a 100 százalékkal megemelt összegét láthatta az Egyesült Királyságban azután, hogy beírta a lakóhely szerinti országot.

Eredménytelen volt a diszkrét felszólítás, jött a nyilvánosság

Néhány autókölcsönző megfelel a nem-diszkriminatív elvnek, de ez nem teljesen igaz az egész szektorra - emeli ki az Európai Bizottság. Miután az Európai Bizottság hat cégvezetőnek elküldött levele nem eredményezte ezen gyakorlat hatékony és átfogó vizsgálatát, ezért a javaslattevő-végrehajtó szervezet úgy döntött, hogy nyilvánosságra hozza a levelet a fogyasztók érdekében.

A közlemény szerint a bizottság arra kéri a fogyasztókat, hogy legyenek körültekintőek és keressék a versenyképes áron kínált jó szolgáltatásokat az EU egységes piacán, a tagállamok hatóságait pedig arra kéri, hogy a rendelkezésükre álló minden eszközzel biztosítsák az uniós és nemzeti törvények betratatását a fogyasztói jogok védelmében.

Augusztus végéig kaptak határidőt

A közleményből ezen túlmenően az is kiderül, hogy az Európai Bizottság figyelemmel kíséri e szektorban a fejleményeket és minden szükséges intézkedést meghoz annak érdekében, hogy az egységes piac az autókölcsönző cégek mellett a fogyasztók számára is realitássá váljon.

A bizottság megkeresésére a Sixt, az Enterprise és a Goldcar elfogadható módon válaszolt, míg a Europcar, a Hertz és az Avis válasza a javaslattevő-végrehajtó testület számára nem volt kielégítő. A bizottság ezektől a vállalatoktól azt kérte, hogy legkésőbb 2014. augusztus 30-ig jelentsék a bizottság felé, miként vizsgálták felül szolgáltatásuk gyakorlatát.

Az Európai Fogyasztói Központok Hálózatához (European Consumert Centers Network) beérkező panaszoknak mintegy 5,5 százalékát teszik ki az autókölcsönző és -lízing vállalatokkal kapcsolatosak. Ezek közül a leggyakoribbak az ugyan azon cég országonként eltérő árajánlatai közötti jelentős különbségek. Ezek az árkülönbségek ráadásul gyakran azonos szolgáltatásra, azonos helyen és azonos szolgáltatónál jelentkeznek, vagyis az ilyen szolgáltatásra felmerült költségek jelentős különbsége az ügyfél lakhely szerinti országára vonatkozóan nem indokolt, úgy ahogy a különböző EU-tagállamból származó uniós állampolgárok eltérő bánásmódban való részesítése sem - szögezi le a bizottsági közlemény.