Kidurrant a kínai lufi?

Az amerikai vállalatok már egy ideje úgy tekintettek Kínára, mint a világ legjobb üzleti lehetőségére, de most úgy tűnik, hogy ennek vége - írja a Portfolio.hu a CNBC cikke nyomán.
portfolio.hu, Napi.hu, 2016. december 9. péntek, 12:35

A nagy multinacionális cégek sorra adják fel kínai érdekeltségeiket. A McDonald's arra készül, hogy eladja üzletágát és helyette a névhasználat jogát értékesíti egy helyi cégnek. A múlt hónapban a Yum Brands jelentette be, hogy leválasztja kínai tevékenységét egy külön cégbe, ami a Yum China nevet kapja. A Coca-Cola azt tervezi, hogy értékesíti kínai palackozó üzletágát, az International Paper pedig márciusban közölte, hogy leválasztja kínai és délkelet-ázsiai tevékenységeit.

A gond, hogy külföldiként drága és bonyolult Kínában bármilyen kiskereskedelmi tevékenységet folytatni - indokolta az amerikai vállalatok lépését egy jogász a CNBC-nek.

A gyorsétteremláncok az elsők között léptek be Kínába a külföldi vállalatok közül, már közel három évtizede jelen vannak a távol-keleti országban. Ahogy a kínaiak egyre vagyonosabbak lettek, a fogyasztási cikkek piaca exponenciálisan bővült. De nem volt könnyű dolguk. A gyorsétteremláncok élelmiszerbiztonsági botrányokba keveredtek, míg más vállalatok attól szenvedtek, hogy szellemi termékeiket lemásolták a helyi szereplők. Az emelkedő munkaerőköltségek és ingatlanárak sem kedveznek a helyi tevékenységeknek. A keresleti oldalon is vannak gondok, például az Apple, amelynél az elmúlt években a fókuszban volt a kínai piac, a legutóbbi negyedévben 25 százalékos bevételzuhanásról számolt be Kínában.

Persze vannak kivételek is: a Starbucks szerdán jelentette be, hogy 5000 új üzletet nyit Kínában 2021-ig - olvasható a portálon.

HOZZÁSZÓLÁSOK