Itt az ideje, hogy a befektetők elkezdjék komolyan venni az elektromos autókat - kezdi háttércikkét a Bloomberg. A következő két évben az amerikai Tesla és a GM Chevrolet márkája olyan villanyautókkal készül piacra lépni, amelyek egy feltöltéssel több mint 300 kilométer megtételére képesek. És a áruk a 30 ezer dolláros tartományban lesz.

Eközben a Ford, a Volkswagen, a Nissan-Renault és a BMW is dollármilliárdokat invesztál saját elektromos meghajtása fejlesztésébe. És a többi autógyártó sem akar lemaradni, nem beszélve arról, hogy két technológiai óráscég, az Apple és a Google is következő generációs, konnektorból tölthető elektromos járműveken dolgozik.

Ez bizony érezhető lesz

Ez nagy gond a világ olajtermelőinek - vélik a Bloomberg szakszerzői. Az OPEC érvényben lévő előrejelzése szerint az elektromos autók a teljes autó-világpiacnak csupán egy százalékát fogják elérni 2040-ben. Az Exxon Mobil, a világ legnagyobb olajmultija hasonlóan lekicsinylő várakozásokat fogalmazott meg.

Lehet, hogy újra kell gondolniuk előrejelzésüket. Az olajpiacon kialakult napi kétmillió hordós túlkínálat, amely 2014 közepétől kezdve a hordónként 100 dollár feletti szintről 30 dollár környékére szorította le a fekete arany árát, váratlanul érte az ágazat szereplőit. Senki sem jelezte előre a változást annak ellenére, hogy köztudott volt az észak-amerikai olajpala-kitermelés felfutása.

Nagy melléfogások

A Bloomberg korábbi visszatekintéséből kiderül, milyen nagyokat tévedtek a szakértők akkor is, amikor átmenetinek gondolták az olajáresést, és akkor is, amikor eltúlozták annak mértékét. Nem kell pánikolni az első kis áreséstől - mondta Jim Volker, a Whiting Petroelum olajcég vezérigazgatója 2014 szeptemberében.

Szaúd-Arábia és az OPEC több tagja már megállapodott napi félmillió hordós exportcsökkentésben - fejtegette. A kartell ezzel támaszt fog adni az áraknak. Az USA olajpala-termelőinek nincs miért aggódniuk. Valójában az OPEC 2014 decemberében a kitermelés szinten tartása mellett döntött és az olajpalacégek kútjainak több mint felét be kellett zárni, mert az alacsony árak mellett gazdaságtalanná váltak.

Volker számos szakmabeli optimizmusának adott hangot. Ezt bizonyítják a Bloomberg október eleji elemzői várakozásai. Ezek azt jelezték előre, hogy 2014 utolsó három hónapjában átlag 97 dollár/hordó lesz az olaj ára, és az első negyedév növekedést hoz.

A ló túloldala

Nem sokkal később, 2015 januárjában aztán már ráébredtek a szakemberek, hogy megalapozatlan volt a bizakodásuk. A hírügynökségnek nyilatkozó elemzők ekkor már 50 dollár/hordós árat jósoltak 2015 január-márciusára. Valójában az észak-amerikai WTI átlagára 48,57 dollár lett.

Beindult a pesszimisták fantáziája is. Edward Morse, a Citigroup elemzője február elején arról értekezett, hogy hamarosan jöhet a 20 dolláros ár, ami az OPEC széthullásához vezet. Erre a szintre azóta sem hanyatlott a fekete arany ára és a kartell, ha kissé megtépázva is, de még él. Számos további elemző 30 dollár/hordós árat jósolt 2015 első felére, ahova végül csak 2016 elején jutott el az árcsökkenés.

A nagy kérdés

Végeredményben tehát ott tartunk, hogy bár senki sem látta előre, kitartóan fennmaradt a napi kétmillió hordós túlkínálat az olajpiacon. Az OPEC néhány tagállama, köztük Szaúd-Arábia, és Oroszország megállapodott arról, hogy - az igen magas - januári szinten befagyasztják a kitermelésüket, ha a többi nagy termelő is csatlakozik hozzájuk.

Ezt sokan egy termeléscsökkentési egyezmény előszelének látták, ám Ali al-Naimi szaúdi olajminiszter szerdán lehűtötte a várakozásaikat, ugyanis kijelentette: nem látja értelmét a kitermelés mérséklésének - írta a MarketWatch. A befagyasztás nyomán idővel, a kereslet bővülésével létrejön a kívánt piaci egyensúly - fejtegette az olajipar talán legbefolyásosabb embere.

A nagy kérdés tehát, amely a Bloomberg szakszerzői firtatnak, a következő: mikor fogja az elektromos autók elterjedése éppen annyival, azaz kétmillió hordóval csökkenteni a napi olajkeresletet, mint amennyi felesleg az elmúlt időszak árzuhanását okozta?

Hamarosan

És a válaszuk meglepő: hamarabb, mint gondolnánk. Erre utal az elmúlt év egyik meglepő autópiaci tendenciája. Annak ellenére, hogy az alacsony olajárak miatt a világon mindenütt viszonylag olcsó volt az autók üzemanyaga, a villanyautók eladása 60 százalékkal ugrott meg az egy évvel korábbihoz képest.

Ha ez a növekedési ütem folytatódik, akkor 2023 lehet az az év, amikor az elektromos autóknak köszönhetően napi kétmillió hordóval csökken a világ olajfelhasználása. Erre az évre szorítják ki a forgalomból annyi hagyományos meghajtású társukat, hogy ez a hagyományos üzemanyag felhasználásának éppen ekkora zsugorodásához vezet.

És a meghajtásukhoz szükséges áramot biztosan nem olajból - hanem szénből, gázból, nukleáris és alternatív forrásból - fogják előállítani.