BUX
38232

Légikatasztrófa - a pilóta szándékosan vezette a gépet a hegynek

A kedden Franciaországban lezuhant német utasszállító másodpilótája nem volt hajlandó kinyitni a pilótafülke ajtaját, és vélhetően szándékosan pusztította el a repülőgépet - közölte a balesetet vizsgáló marseille-i ügyész.

Inforádió, MTI, 2015. március 26. csütörtök, 13:34

Önszántából kezdett ereszkedni a Germanwings szerencsétlenül járt gépének másodpilótája - közölte a balesetet vizsgáló marseille-i ügyész. A BBC beszámolója szerint a francia ügyészek a pilótafülkében lezajlott beszélgetést rögzítő fekete doboz elemzése alapján arra jutottak, hogy a pilóta elhagyta a fülkét, és nem tudott visszajutni. A másodpilóta ezután vezette a földnek az utasszállítót.

Hírek szerint a másodpilóta azt használta ki, hogy a kapitány kiment a vécére. Ezután átvette az irányítást a gép felett, majd megnyomta azt a gombot, ami zuhanásba vitte a repülőt. A fekete doboz hangfelvételén egészen a becsapódásig hallatszik a másodpilóta lélegzése, sóhajtása, tehát életben volt az utolsó pillanatig.

A marseille-i ügyészség elmondta, hogy megvan a becsapódás előtti utolsó 30 perc leirata.

Mindkét pilóta német állampolgár volt. A másodpilótát Andreas Lubitznak hívták, eddig nem hozták összefüggésbe valamelyik terrorszervezettel. Az ügyész azt mondta, nem ismerik a férfi vallási irányultságát, de nem gondolja, hogy ebbe az irányba kellene elindulni. A nyomozás most arra koncentrál, hogy feltérképezzék a férfi környezetét.

A Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó gépe kedden zuhant le a francia Alpokban. A gép akkora erővel csapodott a földbe, hogy darabokra hullott szét. A fedélzeten 150-en voltak, a katasztrófát senki sem élte túl.

Több okból is a pilóta volt a gyanús
Több érv mutatott a pilóta ellen - írja az Index. Az első érv a pilótafülke ajtaja. Ez külső behatolás ellen erős védelmet nyújt ugyan, kifelé nyílik, betörni eszköz nélkül lényegében lehetetlen, kóddal azonban kívülről is nyitható. A kódot a két pilóta mellett a légikísérők is ismerik. Gondolni kell arra, hogy egy terrorista rákényszeríti a kód beütésére a személyzetet, ám a fülkében lévő pilóta egy gombbal ilyenkor is blokkolni tudja az ajtó kinyitását. Az ajtó előtti részt egy kamerán keresztül is látja a pilóta. Véletlenül bekapcsolni, tehetetlenül rádőlni, - például ha a pilóta elveszítené eszméletét - nem lehet. A behatolást csak a pilóta szándékos beavatkozásával lehet megakadályozni.A feketedoboz által rögzített hangfelvételen hallható dörömbölés is arra utal, hogy a kint lévő pilóta nem tudott a kóddal sem bejutni. Ez a tény mindent felülír, hiszen azt jelenti, hogy ha a bent maradt pilóta rosszul lett volna, akkor a kinti pilóta be tudott volna menni.A gép süllyedése is szándékosságra utal. Az Indexnek nyilatkozó hazai, több légitársaságnál is dolgozó szakember szerint nem lehetséges az sem, hogy a pilóta rosszulléte miatt, testével akaratlanul nyomta meg a süllyedést elindító kart.Az sem lehetséges, hogy áramellátási zavar miatt mondott volna csődöt a kódolt zár. Ez ugyanis külön hálózatra van kapcsolva, a gépen lévő teljes áramszünet esetén is működik.A vészjelzés elmulasztása is a szándékosságra utal. A pilóta az ereszkedés nyolc perce alatt nem jelzett veszélyt a légiirányításnak. A protokoll alapján a veszély észlelése után egy perccel már mindenképp vészjelzést kellett volna adnia - ha akart volna - olvasható az Indexen.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Airbus Barcelonában
Kényszerleszállást hajtott végre a Vueling spanyol diszkont légitársaság Airbus A320-as utasszállító repülőgépe a barcelonai El Prat repülőtéren csütörtök délelőtt, ez ugyanaz a járműtípus, mint amelyik egyik gépe kedden lezuhant a francia Alpokban - közölte a spanyol sajtó. Az El Periodico című katalán újság internetes oldalán azt írja: a VLG1812-es számú járat Barcelonából indult Münchenbe, ám a kapitány a felszállást követően égett szagot érzett. "Elővigyázatosságból" a visszafordulás és a kényszerleszállás mellett döntött. A La Vanguardia című lap úgy tudja, az égett szagot az utasok is érezték, akik "furcsa" zajokról is beszámoltak. A gép végül rendben leszállt, az utasok pedig egy másik járattal már elindultak Németország felé. A 132 utas közül 12 úgy döntött, hogy inkább lemondja az utazást. A repülőgépet jelenleg is vizsgálják a légitársaság műszaki szakemberei Barcelonában. Az El Periodico szerint a keddi tragédia miatt kialakul "pszichózis" is közrejátszatott abban, hogy inkább visszafordították a gépet.