A brit Tesco Plc, a világ egyik legnagyobb áruházlánca csoportszinten 2,7 százalékkal növelte eladásait - nem számítva a benzinkutak értékesítését - a május 25-ét megelőző 13 hétben, üzleti évének első negyedében. Ezen belül legfontosabb piacán, Nagy-Britanniában egyszázalékos zsugorodást szenvedett el - jelentette a BBC. A cég hazai piacán a kellős közepén tart átszervezési programjának, amelynek keretében felújítja áruházai kínálatát és újjáépíti 70 legnagyobb hipermarketjét. A Tesco ázsiai leányvállalatai azonban közel 11 százalékos bővülést produkáltak a jelenlegi devizaárfolyamokkal és majdnem három százalékost rögzített árfolyamokkal számolva - derül ki vállalat beszámolójából.

A legalább egy éve nyitva tartó üzletek forgalma ugyan 3,8 százalékkal zsugorodott, ám ennek legfőbb oka, hogy Dél-Koreában korlátozták a kiskereskedelmi boltok-áruházak hét végi nyitva tartását. Kínában a madárinfluenzával kapcsolatos vásárlói félelmekkel kellet szembe néznie a Tescónak, emellett szigorították a sertéshússal kapcsolatos szabályozást, ami szintén fékező hatással volt az értékesítésre. Malajziában a régebb óta nyitva tartó áruházak forgalma is bővült.

Elpárolgó profit

A Tesco adózás utáni profitja 120 millió fontra (184 millió dollár) esett az egy évvel korábbi 2,8 milliárdról. A vállalat nemrégiben jelentette be, hogy kihátrál katasztrofálisnak bizonyult egyesült államokbeli vállalkozásából, a Fresh & Easyből. Ez nem olcsó mulatság: ebben a negyedévben egymilliárd fontot számoltak el a kivonulás költségeiként. További veszteségforrás volt a korábbi telekvásárlások értékének leírása. A cég a válság előtti boldog békeidőkben terjeszkedni akart Nagy-Britanniában, amihez területeket vásárolt. Ezek értékéből most 804 millió fontot kellett lefaragnia.

Európában 5,5 százalékkal mérséklődtek a Tesco legalább egy éve nyitva tartó üzleteinek bevételei, a térségben Törökország teljesített a legrosszabbul, ahol 15,5 százalékos zuhanást szenvedett el a brit vállalat. Az agyonismételt magyarázat szerint az adósságválságtól szenvedő kontinens váráslói óvatosan költik a pénzüket, ami nem tesz jót a kiskereskedők forgalmának. Csehországban emellett a gazdaság zsugorodása és a munkanélküliség növekedése közepette erősödő versennyel is meg kellett küzdeniük a cég helyi erőinek.

A magyar leányvállalat ezzel szemben ezúttal a jó pontot érdemlő Tesco-vállalkozások közé került. A legalább egy éve nyitva tartó üzletek forgalma visszatért a növekedési pályára. A vásárlók több pénzt hagytak a kisebb-nagyobb Tesco-üzletekben, mint korábban. Külön jó hír, hogy az élelmiszereken túli egyéb cikkek értékesítése is jól alakult, ezen belül a ruhaosztályok mutattak fel kedvező eredményeket.