Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Meglepetésre szerda este csődöt jelentett az egyik jelentős osztrák élelmiszer-üzlethálózat, a Zielpunkt. A 229 egységgel rendelkező üzletlánc viszonylag jelentős szereplőnek számít az osztrák piacon, bár nem a legnagyobb, annak négyötödét ugyanis a REWE-csoporthoz tartozó Billa és Merkur, az Ausztriában Hofer név alatt futó Aldi és a Lidl uralja.

A csődöt a kereskedelmi vállalat 2014 óta százszázalékos tulajdonosa, a felső-ausztriai Pfeiffer-csoport tulajdonosa, Georg Pfeiffer jelentette be. A társaság a Zielpunkt üzleteit  - a más országokban Plus néven futó üzletlánc tulajdonosától - a német Tengelmann vállalatcsoporttól vásárolta meg. (A Tengelmann 2008-ban Magyarországon is túladott 174 Plus üzletén, amelyet a Spar vásárolt fel.)

Georg Pfeiffer szerint szerették volna elkerülni, hogy a Zielpunkt problémái a többi csoporthoz tartozó egészséges vállalat működését is veszélybe sodorja.

A Wirtshcaftsblatt tudósítása szerint a Pfeiffer úgy vélte, a Zielpunkt megmentéséhez további 60 millió eurót kellett volna a hálózatba fektetni 2018-ig. A Zielpunkt nehéz helyzetéhez elsősorban a múltban, még a tulajdonosváltás előtt felhalmozott problémák vezettek - véli cégcsoport vezetője. Ilyen volt például az osztrák versenyhatóság nyári ítélete, amely a Pfeiffer-Zielpunkt csoportot több mint 500 ezer eurós bírsággal sújtotta, mivel 2007 és 2011 között több árucsoport - húsok, tejipari termékek, kolbászok és italok - esetében nem megengedett módon alakították ki azok árait.

A bejelentés azért is érhette meglepetésként a szereplőket, mivel a Zielpunkt integrációjával kapcsolatban a Pfeiffer vezérigazgatója, Erich Schönleitner néhány napja egy interjúban meglehetősen optimistán nyilatkozott.

A csoport szénája helyi lapértesülések szerint ősz elején még viszonylag jól állt. Bár a masszív beruházási igények ismertek voltak - az üzletek eléggé leromlott állapotúak, s az elhelyezkedésük sem volt a legideálisabb -, akárcsak az, hogy évek óta veszteségesen működik, azonban a leépítések és átalakítások költségeit úgy gondolták, hogy a növekvő forgalom ellensúlyozza majd. A korábbi tervek szerint elsőként 2016-ban fordult volna nyereségbe a lánc működése. A forgalmi adatok azonban nem a vártnak megfelelően alakultak, s a potenciális befektetőkkel folytatott tárgyalások sem vezettek sikerre.