A Stern TV beszámolója szerint a müncheni tartományi bíróság a múlt héten kedden hozott ítéletében a tulajdonos keresetének helyt adva kötelezett egy autókereskedőt egy a dízelbotrányban érintett 1,6 literes EA189-es dízelmotorral rendelkező Seat Ibiza visszavásárlására.

A Volkswagen AG szombaton megerősítette a hírt, és bejelentette, hogy az érintett kereskedő a konszernnel egyetértésben megfellebbezi a döntést. Számos bírósági döntés szolgál precedensként arra, hogy a dízelborányban érintett autók tulajdonosaitól elvárható az átalakítás kivárása - írja a Volkswagen közleményében. Az autók ugyanis minden korlátozás nélkül ugyanúgy részt vehetnek a közúti forgalomban, mint korábban.

Ez volt az első ilyen döntés

Németországban eddig kilenc bírósági döntés született a témában, és már nyolc különböző tartományi bíróság utasította el a tulajdonosok hasonló keresetét. A müncheni bíróság volt az első, amelyik első fokon helyt adott a felperes keresetének.

Márciusban például a bochumi tartományi bíróság utasította el egy autótulajdonosnak a jármű visszaszolgáltatására benyújtott keresetét. A kipufogógáz-tisztító rendszerben történt módosítások műszaki hiányosságnak tekinthetők ugyan, ezt azonban viszonylag könnyen el lehet hárítani - szólt a döntés indoklása. A hiba elhárításának költsége nem haladja meg a "bagatell-küszöböt", a vételár egy százalékát sem. "Jelentős kötelezettségszegés" tehát nem történt, így nem lehet elállni az adásvételi szerződéstől sem.

Késlekedett a kereskedő

A Stern TV szerint azonban a müncheni bíróság döntése azt emeli ki, hogy a kereskedőnek már több mint fél év állt a rendelkezésére a hiba kijavítására, ezt a lehetőséget azonban nem használta ki. A vásárlónak ezért jogában áll a vételárat visszakövetelni.

A dízelbotránnyal kapcsolatban több bírósági eljárás is folyamatban van. A braunschweigi tartományi bíróságon például 46 kereset vár döntésre, amelyeket az alperesek vagy az autókereskedő, vagy a VW, illetve a Volkswagen konszern ellen nyújtottak be az autó vételárának visszatérítésére.