Melyik a legjobb téli gumi? - Mutatjuk a teszteredményeket

Megjött a téli gumik legújabb tesztje, amelyet néhány napja publikálta a német autóklub (ADAC). Ismertetjük az árakat az 195/65 R15-ös ligából.
Csernátony Csaba, 2017. november 23. csütörtök, 13:51

A szakemberek az 195/65 R15-ös méretű gumikat vizsgálták száraz, nedves, havas és jeges úton, majd készült egy összesítés.

Fontos, hogy lényegében lehetetlen felállítani egy rangsort a legjobb téli gumikról, mert vannak gumik, amelyek a havas úton vagy éppen a jeges úton teljesítettek jobban, az összesítés inkább azt mutatja, melyek ebben a méretben a legkiegyensúlyozottabb autógumik. (A tesztről és eredményekről a Totalcar cikkében olvashat részletesen.)

Melyik, mennyiért?

A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza pedig azt nézte meg, hogy az összesítés alapján ebben a méretben legjobban szereplő gumik mennyiért kaphatóak a magyar piacon. A teszt győztese a Continental WinterContact TS860 gumi lett, a második helyet az Esa+Tecar márkájú gumi szerezte meg, ezzel viszont az a baj, hogy a magyar piacon nem találtunk kereskedőt, amely árulná. A harmadik helyen pedig a Kleber abroncsa szerepel.

A legjobbak között árban is van különbség, pláne, ha négy gumiról van szó. A bronzérmes Kleberből például egy teljes garnitúra beleférhet 60 ezer forintba, míg a tesztgyőztes Continentalból négy darabért több mint 75 ezer forintot kell a gumisnál hagyni. Érdemes egyébként a gumikereskedők internetes oldalait is átböngészni a vásárlás előtt, mert ugyanaz a gumi 1-2 ezer forinttal olcsóbban is szerepelhet a kínálatban, így megspórolhatjuk mondjuk a felszerelés árát.

Mennyibe kerülnek az ADAC-teszt legjobba téli gumijai?
Márka és típusÁr (forint/darab)Komplett garnitúra - 4 darab - ára (forint)
Continental TS 86018 99075 960
Esa+Tecar SuperGrip 9nem találtunk áratnem találtunk árat
Kleber Krisalp HP314 99059 960
Dunlop Winter Response 218 99075 960
Good Year UltraGrip 917 99071 960
Forrás: ADAC, Totalcar, gumi.hu, autmax.hu, Buksza-gyűjtés

Bár az Adac-tesztjében egyik gumi sem kapott elégtelen minősítést az összesített eredmények alapján, de voltak gyenge osztályzatok. A sor végére került például a Sava, a Kumho és a Semperit gumija, utóbbi csak elégséges minősítéssel végzett.

Az ellenőrzött autók felén már van téli abroncs

Magyarországon nem kötelező a téli gumi használata, de sok autós már azzal jár. Ez derült ki a rendőrség legutóbbi ellenőrzéseiből. A Téli Átállás Akcióban több mint 4 ezer személyszállító járművet vizsgált meg a rendőrség, de a szakembereknek mindössze hét esetben kellett szabálysértési eljárást kezdeményezniük. A tapasztalatok szerint az enyhe időjárás ellenére a személyautók mintegy fele már téli gumival felszerelve közlekedik.

Az magyar előírások szerint az autóvezetők kizárólag az út- és időjárási viszonyokra megfelelően felkészített gépjárművel induljanak útnak. A közelgő tél miatt, az egyre gyakrabban csúszós, havas utakon a fékút megnő, az elindulás és kanyarodás nehezebbé válik. A gumiabroncsok állapota, a barázdák mintázata döntően befolyásolja a járművek menetstabilitását.

Aki külföldre megy, annak viszont szüksége lehet az autógumira, vannak országok, ahol kötelező. Például Ausztriában, a Magyar Autóklub összesítése szerint az osztrák utakon az előírt minimális gumiprofil-mélység személygépkocsik esetében egész évben 1,6 milliméter. November 1-je és április 15-e között a téli gumi használata jeges, havas vagy hókásás utakon kötelező, a személyautókon a téli gumi minimális profilmélységének kell lennie. Télen még ajánlatos hóláncot is vinni ausztriába, egyes szakaszokon ennek kötelező használatára külön tábla hívja fel a figyelmet. Hóláncot akkor lehet használni, ha elég hó van az úton, ezért nem rongálja az útburkolatot.

Címlapkép: Christof Stache / AFP

HOZZÁSZÓLÁSOK