Nagy meglepetést okozott a magyar Tesco

A Tesco áruházlánc magyarországi leányvállalata lényegében az egyetlen olyan tagja volt a cégcsoportnak, amely az elmúlt üzleti évében - a dohánykereskedelem változásának hatását kiszűrve - növelni tudta árbevételét. Az anyavállalat már-már élethalálharcot vív a kemény diszkontokkal.
Napi.hu, 2014. április 16. szerda, 11:15

A várnál kevésbé rossz évet zárt a brit Tesco Plc kiskereskedelmi vállalat. A csoport szintű kereskedelmi nyereség - amely nem tartalmazza az ingatlanok értékváltozásának hatását - hat százalékkal, 3,3 milliárd fontra (négymilliárd euró) csökkent a 2014. február 22-ét megelőző 52 hétben az azt megelőző évhez képest. Ez volt a második egymást követő profitcsökkenést hozó év, ezt megelőzően majdnem két évtizeden át csak előre menetelt a Tesco.

Az elemzők egy része ennél nagyobb visszaesésre számított, volt köztük olyan, aki tízszázalékos zuhanást jósolt - emlékeztetett a BBC. Sajnálatos módon nem csupán hazai piacán küszködik a vállalat, hanem egész Európában. Az eurózóna válsága alatt nyögő kontinens leányvállalatainak értékéből összesen 734 millió fontot írtak le. Az európai kereskedelmi nyereség 28 százalékkal, 238 millió fontra esett.

Budaörs

Az árbevétel Írországban, Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában és Törökországban is lemorzsolódott - derült ki a cég közleményéből.

Magyarország speciális eset: a dohánytermékek árusítási tilalmának bevezetése eltorzítja az összehasonlítás alapjául szolgáló bázisadatot. A változás hatásának kiszűrése nélküli egyszázalékos bevételcsökkenést könyvelt volna el a cég, ha azonban kivesszük az áruk közül a dohánytermékeket, akkor 0,5 százalékkal nőtt a magyar Tesco forgalma (áfával, üzemanyag-eladások nélkül). A többi régiós országban 3-4 százalékos mínuszban zártak a leányvállalatok.

Európában az árfolyamváltozások hatásának kiszűrésével, de az üzemanyag-eladást beszámítva két százalékkal csökkent a bevétel. Az áfát figyelembe véve, de az üzemanyag-értékesítést kiszűrve 3,5 százalékos a visszaesés. A cég beszámolója szerint különösen a nagy hipermarketek piaci helyzete nehéz. A profitot a beruházások mérsékelték majdnem harmadával.

Kelet-Közép-Európában azonos elvek alapján igyekszik megfelelni a kihívásoknak a Tesco. A beszállítókra támaszkodva a szezonális igényekhez jobban igazodó, vonzóbb kínálatot akarnak összeállítani friss árukból. Erősítették a Clubcard és az F&F márka vonzerejét, ami javította az áruházak teljesítményét. Kiemelik a budaörsi hipermarketet, amelyet sikeresen alakítottak át. Nőtt a friss élelmiszerek és a ruházati cikkek eladótere.

Tízéves mélypont

A csoport kereskedelmi profitja 5,6 százalékkal csökkent Ázsiában, hazai piacán, Nagy-Britanniában tízéves mélypontra zsugorodott a Tesco piaci részesedése - emeli ki a BBC. Jó hír viszont, hogy a brit vevők megkedvelték a zöldségek és a gyümölcsök internetes vásárlását - ezen a téren 11 százalékos növekedést ért el a Tesco. A kicsi boltokat összefogó expresszlánc is növelte forgalmát, nagyjából egy százalékkal. A cég 650 áruházát újítja fel a szigetországban.

A vállalat az elmúlt időszakban mérsékelte egyes termékek árát, hogy megfeleljen a kemény diszkontok, elsősorban a Lidl és az Aldi támasztotta kihívásnak. A kenyér, a tojás és a tej egyes fajtái majdnem negyedével kerülnek kevesebbe, mint korábban. A cégvezetés ugyanakkor elismeri, hogy az árversenyben soha nem nyerhetnek, ám azt is fontosnak tarják, hogy közelebb kerüljenek versenytársaikhoz.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

jobbajobb, 2014.04.16 15:42

@Abbe: Aztán ki a búbánattól várod el, hogy konkurenciát jelentsen?


..még senkitől ,mert 66 év alatt nem is tudott kialakulni ...,csak válaszoltam ...,még kell 5-10 év ,hogy ekkora magyar áruházak legyenek . ..
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2014.04.16 13:50

@coni: A szegényeket célozza meg? Nagy forgalom kis haszon elve alapján?
Lehetséges.
A londoni kínálat és a cseh például azonos?
Nem valószínű.
A Tesco Express hálózat kiépülésével igen komoly vetélytársat állítanak a kisebb üzletekkel rendelkező CBA-nak ( amelyek le is fognak rohadni ), de a Lidl-Aldi kettősnek is.
A nagyobb Tesco-k sem a vacakról ismertek, elfogadható kínálatuk van élelmiszerből, minden árkategóriában.
Nem jobbak, de nem is rosszabbak, mint társaik.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2014.04.16 13:26

@jobbajobb: " nincs hazai-magyar konkurencia "

Aztán ki a búbánattól várod el, hogy konkurenciát jelentsen?
A nemzeti, keresztény, erkölcsös, patrióta hazai nagyvállalkozók csak és kizárólag a közpénzek lenyúlásában érdekeltek. Senki nem tiltotta meg nekik, hogy élvonalbeli elfogadható áron értékesítő üzletláncokat hozzanak létre. A CBA-ra ne számíts, mert a boltjaik többsége magas áron kínál legtöbbször lepusztult üzlethelyiségben olyan árut amit más országban a szemétégetőbe küldenének...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

jobbajobb, 2014.04.16 13:03

@coni: . Itt főleg a szegényeket célozza meg, nagyon olcsó, nagyon gyenge minőségű áruval.


..így igaz ..,meg nincs hazai-magyar konkurencia ...,ez elmúlt 66 év miatt ..!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

VoIe, 2014.04.16 12:40

Sracok, azert az tulzas, hogy csak az olcso termekek miatt megy jol Mo -on a Tesco -nak. A legfobb kulonbseg nem az arukinalatban van, hanem a konkurenciaban.

Mo -on a nagy hipermarketeknek alig van konkurenciaja ( leginkabb az Auchan es nehol a Cora ).
Itt Angliaban azert sokkal rosszabb a Tesco helyzete, a hipermarketeknek es a kisboltoknak is nagyon eros konkurenciaja van, es surubben is helyezkednek el. Sainburys, Morrisons, M&S, Waitrose ( ez kicsit dragabb mint a tobbi ), Lidl, Aldi, Iceland, es szinte mindegyiknek a hazhozszallitasa is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html