Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A várnál kevésbé rossz évet zárt a brit Tesco Plc kiskereskedelmi vállalat. A csoport szintű kereskedelmi nyereség - amely nem tartalmazza az ingatlanok értékváltozásának hatását - hat százalékkal, 3,3 milliárd fontra (négymilliárd euró) csökkent a 2014. február 22-ét megelőző 52 hétben az azt megelőző évhez képest. Ez volt a második egymást követő profitcsökkenést hozó év, ezt megelőzően majdnem két évtizeden át csak előre menetelt a Tesco.

Az elemzők egy része ennél nagyobb visszaesésre számított, volt köztük olyan, aki tízszázalékos zuhanást jósolt - emlékeztetett a BBC. Sajnálatos módon nem csupán hazai piacán küszködik a vállalat, hanem egész Európában. Az eurózóna válsága alatt nyögő kontinens leányvállalatainak értékéből összesen 734 millió fontot írtak le. Az európai kereskedelmi nyereség 28 százalékkal, 238 millió fontra esett.

Budaörs

Az árbevétel Írországban, Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában és Törökországban is lemorzsolódott - derült ki a cég közleményéből.

Magyarország speciális eset: a dohánytermékek árusítási tilalmának bevezetése eltorzítja az összehasonlítás alapjául szolgáló bázisadatot. A változás hatásának kiszűrése nélküli egyszázalékos bevételcsökkenést könyvelt volna el a cég, ha azonban kivesszük az áruk közül a dohánytermékeket, akkor 0,5 százalékkal nőtt a magyar Tesco forgalma (áfával, üzemanyag-eladások nélkül). A többi régiós országban 3-4 százalékos mínuszban zártak a leányvállalatok.

Európában az árfolyamváltozások hatásának kiszűrésével, de az üzemanyag-eladást beszámítva két százalékkal csökkent a bevétel. Az áfát figyelembe véve, de az üzemanyag-értékesítést kiszűrve 3,5 százalékos a visszaesés. A cég beszámolója szerint különösen a nagy hipermarketek piaci helyzete nehéz. A profitot a beruházások mérsékelték majdnem harmadával.

Kelet-Közép-Európában azonos elvek alapján igyekszik megfelelni a kihívásoknak a Tesco. A beszállítókra támaszkodva a szezonális igényekhez jobban igazodó, vonzóbb kínálatot akarnak összeállítani friss árukból. Erősítették a Clubcard és az F&F márka vonzerejét, ami javította az áruházak teljesítményét. Kiemelik a budaörsi hipermarketet, amelyet sikeresen alakítottak át. Nőtt a friss élelmiszerek és a ruházati cikkek eladótere.

Tízéves mélypont

A csoport kereskedelmi profitja 5,6 százalékkal csökkent Ázsiában, hazai piacán, Nagy-Britanniában tízéves mélypontra zsugorodott a Tesco piaci részesedése - emeli ki a BBC. Jó hír viszont, hogy a brit vevők megkedvelték a zöldségek és a gyümölcsök internetes vásárlását - ezen a téren 11 százalékos növekedést ért el a Tesco. A kicsi boltokat összefogó expresszlánc is növelte forgalmát, nagyjából egy százalékkal. A cég 650 áruházát újítja fel a szigetországban.

A vállalat az elmúlt időszakban mérsékelte egyes termékek árát, hogy megfeleljen a kemény diszkontok, elsősorban a Lidl és az Aldi támasztotta kihívásnak. A kenyér, a tojás és a tej egyes fajtái majdnem negyedével kerülnek kevesebbe, mint korábban. A cégvezetés ugyanakkor elismeri, hogy az árversenyben soha nem nyerhetnek, ám azt is fontosnak tarják, hogy közelebb kerüljenek versenytársaikhoz.